geloof in jezelf
Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Zo stap je voor even uit je comfortzone (deel3)

DURF JIJ? 

Ik schreef in de afgelopen weken al twee eerdere delen van deze serie. (Je kan deze hier deel 1 lezen en hier deel 2). Er zijn zoveel dingen die je eens gedaan moet hebben. (al moet je nog steeds niets van mij). Maar er zijn nog zoveel dingen die je kan doen dat ik hier nogmaals een aantal punten bespreek die je kunnen helpen uit je comfort zone te treden. Want alle lol vind net iets buiten je comfort zone plaats.

1.Zie hoe je gestoken wordt door een mug

Je moet wel gek zijn met al die ziekteverwekkende moskito’s die tegenwoordig rondvliegen. Maar prikken doen ze toch, dus waarom niet een keer het schouwspel van a tot z bekijken? En het is werkelijk fascinerend om te zien hoe een vrouwtjesmug je prikt, bloed opzuigt en wegvliegt.

2.Schrijf een haiku

De haiku, een Japanse dichtvorm, bestaat uit drie regels. De eerste regel heeft vijf lettergrepen, de tweede zeven en de derde weer vijf. Vaak zijn het kleine kunstwerkjes die in al hun eenvoud een wereld aan emoties blootleggen. Vat een dierbaar moment in een haiku.

3.Kijk naar de sterren

Kijk jij wel eens naar de sterren? Dit is niet echt buiten je comfortzone maar toch iets anders dan anders. Besef je dat je als je naar sommige sterren kijkt je 13 miljoen jaar terug in de tijd kijkt. Misschien zijn deze sterren en helemaal niet meer. Misschien is het makkelijker een paar uur naar de sterren te kijken maar het kan je blik verruimen.

4.Probeer voor iedere negatieve gedachte die in je opkomt drie positieve gedachten te bedenken

Wanneer je dus merkt dat er weer eens een negatieve gedachte in je hoofd opkomt—of zelfs de eerstvolgende keer dat je jezelf zo´n gedachte uit hoort spreken—stel er dan meteen een positieve gedachte tegenover. Je zult zien hoe goed het voelt. Stel dat je jezelf bijvoorbeeld hoort zeggen: “Het is ijskoud buiten. Wat een rotweer.” Kun je iets bedenken wat leuk is aan een koude dag? Probeer bijvoorbeeld: “Maar er is niks zo lekker als warme chocolademelk met slagroom drinken in je favoriete café terwijl het buiten koud is.” Of: “Misschien gaat het straks wel sneeuwen. Ik ben dol op sneeuw.” Door positiever te denken kun je beter omgaan met de dingen waarvan je eerst dacht dat je er zonder meer een hekel aan had. Hetzelfde geldt voor gezeur en geklaag. Als je jezelf erop betrapt dat je ergens over aan het zeuren en klagen bent, compenseer je geklaag dan meteen door zoveel mogelijk positieve dingen te bedenken die met hetzelfde onderwerp te maken hebben en die je leuk vindt en waar je enthousiast van wordt. Prijs die positieve dingen vervolgens stuk voor stuk.


5.Verwezenlijk een droom

Het hoef niet meteen een wereldreis, een nieuwe baan of een partner te zijn. Dromen beginnen klein. Misschien wel bij dat leuke jurkje dat je zag hangen, maar dat helemaal niet jouw stijl is. Of die vakantie die je nooit hebt aangedurfd, omdat kamperen niet jouw ding is. Doe het gewoon, laat die droom, die vlaag van verstandsverbijstering, even de overhand nemen en stort je in een avontuur.

6.Eet een toetje voor ontbijt

IJs is fan-tas-tisch als je net wakker bent. Yogurt, Vla of gewoon chocolade-taart doe het eens voor een keertje.

7. Ga naar een therapeut – ook al is het maar één keer

Het is fantastisch als een compleet neutraal iemand naar je problemen luistert. Ook al is het maar wat gedoe met vriendinnen. Hierdoor kan je weer hele nieuwe inzichten krijgen. (en daar hoef je je niet voor te schamen)

8. Ga ergens heen en laat je telefoon thuis.

Voor  een week, een dag, een paar uurtje dan…….Ga weer eens terug naar die tijd zonder angst voor constante berichtjes en statusupdates. Zennnn…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *