Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Zo stap je voor even uit je comfortzone (deel 2)

DURF JIJ? 

Vorige week schreef ik al het eerste deel van deze serie. (je kan deze hier lezen) Er zijn zoveel dingen die je eens gedaan moet hebben. (al moet je nog steeds niets van mij). Maar er zijn nog zoveel dingen die je kan doen dat ik hier nogmaals een aantal punten bespreek die je kunnen helpen uit je comfort zone te treden. Want alle lol vind net iets buiten je comfort zone plaats.

1.Huppel
Met een kind aan de hand is het nog geoorloofd. Maar wanneer zie je nu een volwassene in z’n eentje huppelen? Doodzonde, want als je ergens blij van wordt, dan is het van huppelen. Dus lak aan de zuurpruimende toeschouwers: huppel naar je volgende afspraak! Lees hier hoe ik eens danste op straat.

2.Leer paardrijden en maak een tocht over het strand.
Het is interactie met het buitenleven. Vanaf de rug van het paard ruik je de frisse buitenlucht en zie je de schoonheid van de natuur. Je wordt je steeds meer bewust van hoe je je lichaam gebruikt. De kleinste bewegingen met je armen, benen, zit en bovenlichaam zijn al van invloed op je paard als je rijdt. Je kunt veel leren over leiderschap, relaties en communicatie. De omgang met paarden is een mooie leerschool hiervoor.




3. Ga naar de sauna
Het lijkt alsof de wereld is verdeeld in mensen die wel en mensen die niet naar de sauna gaan. De ene zweert erbij, de ander kan maar niet begrijpen waarom het leuk is poedelnaakt tussen vreemden te zitten zweten. Voor die tweede groep: ga nou gewoon een keer. Stap over je weerstand heen en zie hoe sociale rangen en standen verdwijnen als er niets is om ons achter te verschuilen. En voor degenen die al gaan: minstens eenmaal in het koude dompelbadje!

4.Leer een nieuwe taal
Het leren van een taal en vooral het daarna spreken kan eng zijn. Het leren van een taal is niet voor iedereen weggelegd, maar als je dit probeert helpt het je in veel dingen in het leven. Zo is het veel makkelijker te gaan reizen als je meerdere talen spreekt. Daarbij stimuleer je je hersenen en is de kans op alzheimer veel kleiner. Daarbij blijken meertalige beter te zijn in het maken van keuzes.

5.Maak een blotevoetenwandeling
Met je blote voeten in het gras of de modder of op mos… Onze voelsprieten zitten verstopt in onze voetzolen en een blotevoetenwandeling is dan ook een sensatie voor je hele lijf. Wil je het serieus aanpakken? Kijk hier voor een blotevoetenpad.

6.Ga alleen naar een gek museum
Koop een Museumkaart en trek er op uit naar de gekste musea. Het Sexmuseum in Amsterdam, het openluchtmuseum in Arnhem.  Het voordeel van alleen naar een museum gaan is dat je vaak veel meer dingen ziet.

7.Bezoek een concentratiekamp
Niet de allerleukste plek, maar wel iets wat je móet hebben gezien: een concentratiekamp. Een hele indrukwekkende plek, wat helaas toch echt bij de Nederlandse geschiedenis hoort.

8.Ga alleen op vakantie
Lees hier waarom je alleen op vakantie zou willen.

9.Leer een strategie spel
Strategie spellen zoals schaken, dammen, Chinees Schaken, Reversi (ook bekend als Otello), Mindsweeper (onderdeel van Windows) zijn manieren om je geest te trainen. Je leert snel te denken, een plan van opvolgende acties te ontwikkelen in afwachting van toekomstige problemen, en om na te denken voordat je handelt. Lees hier wat spelen met je doet, of koop hier een spel 

10.Neem contact op met een vroegere docent.
We herinneren ons leraren niet altijd goed. Immers, leraren worden vaak herinnerd voor het geven van eindeloze opdrachten en toetsen. Ze maakte het ons moeilijk toen wij op school zaten. Toch zijn onze leraren vaak van cruciaal belang geweest. Zij hebben er mede bij bijgedragen dat wij geworden zijn wie we zijn. Hoewel misschien niet altijd in de meest positieve manier waren hun bedoelingen waarschijnlijk goed.  Dank na over je verleden. Dit kan goed zijn om nog meer stappen vooruit te maken. Maak daarna contact met je vroegere leraren en laat hen weten hoe ze jouw leven hebben aangeraakt.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *