zittend
Blog

Vooral dit zitten is slecht voor je. (+minder zit tips)

We zitten te veel. Veel zitten is slecht voor je. Je gaat er eerder door dood.
Zitten is het nieuwe roken. Katja de Bruin schreef hier een aantal jaar geleden al een boek over. Nu ben ik gestopt met roken, zal ik dan ook maar stoppen met zitten? En is de ene vorm van zitten slechter dan de andere vorm van zitten. Het blijkt dus van wel.

Zitten en Zitten

koffie halen ipv zitten
koffie halen ipv zitten

Mensen die zittend werk doen vertonen bijvoorbeeld minder negatieve gezondheidsgevolgen dan mensen die veel voor de tv hangen. Degenen die vier of meer uur televisie per dag kijken, hadden een 50% hoger risico op hartproblemen en een voortijdige dood, dan mensen die twee uur of minder voor de tv hangen. Vermoedelijk is dat zo omdat tv-kijken gekoppeld is aan andere dingen die niet gezond zijn, zoals vette dingen eten en alcohol drinken.
Bovendien is de manier waarop mensen voor de tv zitten anders dan de manier waarop ze achter hun bureau zitten, zegt de onderzoeker.  Op kantoor zit je rechtop, zijn er minder snacks dan thuis en sta je nog eens op om koffie te halen voor jezelf of je collega’s.

Minder (verkeerd)zitten. Hoe dan?

Je hebt nu een eenmaal die kantoor baan en in de avond ben je echt te moe en moet je op die bank ploffen om uit te rusten. Hoe kan ik dan minder zitten. Ik geef je graag een paar tips mee.

1) Ga bewegend naar je werk.

Neem je de auto, de trein of de bus naar je werk? Waarom? Vervang eens een stuk van de route voor de fiets of de benen wagen. Het natte weer in Holland heb je niet zoveel last van als het lijkt. Ik fiets nu 2 jaar drie a vier keer in week naar mijn kantoorbaan ( 17 km enkele reis) en de keren dat ik zeik nat van de regen aankwam zijn op 1 hand te tellen. Dus pak die fiets maar en voor die paar keer koop goede regen kleding. Nog een voordeel van die fietstocht. Zodra ik thuis ben het ik alle werkstress eruit gegooid.

2) Vervang je bureau voor een sta bureau

Als je een sta bureau hebt kun je staand werken. Sommige taken kunnen prima staand namelijk, telefoneren, e-mails beantwoorden.

3) neem pauze

Een lunchpauze schiet er bij een drukke dag vol afspraken en deadlines vaak bij in. En dat is hartstikke zonde. Door pauze te nemen geef je niet alleen je brein rust, maar is het ook de ideale gelegenheid om een ommetje te maken. Wees streng voor jezelf en ga naar buiten, ook als het regent.

4) Doe die schermen weg

Kijk in de avond geen tv. Ga niet op de bank hangen en netflixen. Mischien kan je gaan wandelen of stofzuigen is ook een goede beweging. Kom van je telefoonverslaving af en ga lekker wandelen.

5) Doe eens gek

Neem een kantoor hond, die je moet uitlaten, ga elk uur planken met collega’s, spreek af dat je allemaal zelf koffie haalt (dan moet je lopen) etc etc.

Heb jij nog leuke minder zit ideeen? laat ze achter in de comment.

Bronnen:
Zilverenkruis
Menshealth
Time

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: