Laat loslaten los!, mening van anderen
Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

17 manieren om je stress te verlagen in 2017.

Was 2016 ook een jaar vol stress voor jou? En 2015 ook? Wil je meer rust. Je verdient vast meer rust.Misschien moet je in 2017 iets meer prioriteit geven aan rust en ontspanning. Niet perse hele moeilijke dingen maar gewoon kleine momentjes van rust. Eenvoudige stappen. Hieronder 17 tips die je dit jaar misschien helpen als je weer eens overvallen wordt door vlagen van stress. 17 tips die ik zeker moet gaan toepassen.

1. Blijf ademen

Je lichaam heeft al een ingebouwde stress-fighter: Je longen. Adem rustig in en uit. Probeer een lage ademhaling. Leg je hand op je buik en probeer eens adem te halen onder je hand.
Bij acute stress kun je de wisselademhaling proberen. Je kan hem overal toepassen als je maar rustig kan zitten en het er niet al te erg stinkt. Het werkt als volgt:
Plaats de rechterduim zachtjes op het rechterneusgat, de middelvinger tussen de wenkbrauwen, op je neusbrug en de pink zachtjes tegen het linkerneusgat. Duw het linkerneusgat dicht met de pink. Adem volledig in door het rechterneusgat. Duw met de duim het rechterneusgat dicht, ontspan de pink, open het linkerneusgat en adem uit. Adem in via het linkerneusgat, sluit daarna dit neusgat, ontspan de duim, open het rechterneusgat en adem rechts uit. Dit is een volledige ronde. Doe dit een aantal keren en je zult merken dat je snel rustig wordt. Lees hier meer over de wisselademhaling.


2. Ga minstens 1 keer per week wandelen. 

Ga minstens 1 keer per week minstens een half uur naar buiten om te ontspannen. Het kan ook op de fiets als je niet van wandelen houdt. Geniet van het zonnetje. Je doet gelijk wat vitamine D op en het blijkt dat een gebrek hieraan onrust kan geven. Denk je echt dat je vitamine D tekort komt, ga dan minstens een half uur per dag naar buiten en benoem het eens bij je huisarts.

3. Probeer nieuwe dingen, ervaar nieuw dingen.

Verschillende studies tonen aan dat het op doen van nieuwe ervaringen gelukkiger maakt. Het maakt je ook sterker en flexibeler als je veel nieuwe ervaringen op doet. Doe dit jaar eens een voorzichtige poging uit jouw comfortzone te treden. (lees hier hoe je dat kunt doen)

4. Houd dit jaar een dankbaarheidsdagboek bij.

Dankbaar zijn is een goede emotie. Door dagelijks er mee bezig te zijn kun je rustig worden en het fijn is dat je aan het eind van het jaar een mooie herinnering hebt. Je kunt het ook op Post-it schrijven en deze bijvoorbeeld in een mooi glazen pot of vaas bewaren. Dat ziet er ook nog eens leuk uit en je hebt al leuke vaasjes voor een euro. (kijk een hier)

5. Ga tijdelijk in therapie of neem een coach

Het is fantastisch als een compleet neutraal iemand naar je problemen luistert. Ook al is het maar wat gedoe met vriendinnen. Hierdoor kan je weer hele nieuwe inzichten krijgen. (en daar hoef je je niet voor te schamen)

6. Neem een ​​media-break.

Een constante blootstelling aan negatief nieuws heeft een groot effect op je geestelijke gezondheid. Je kan er vaak persoonlijk weinig aan doen en dit kan zeer stressvol zijn. Kijk dus eens een tijdje geen nieuws en volg ook de kranten niet. Ook als jij veel negatief nieuws via socialmedia krijgt kun je daar een pauze van nemen.
Of doe het nog extremer en doe een drama-detox.

7. Maak een afspeellijst met muziek die ontspant

Wanneer je je angstig voelt, druk je gewoon op play. Dit werkt zeer effectief in combinatie met tip 1. Zoek je nog een afspeel lijst? Klik hier.

8. Ga een uur eerder naar bed

Slaap is een magisch elixer als het gaat om de geestelijke gezondheid. Ken je dat gevoel dat hoofd vol dit. Klopt waarschijnlijk ook.  Als je je extra moet concentreren om nog wat nuttigs te kunnen doen omdat je hoofd vol zit dan kan slaap helpen. In je slaap verwerk je dingen die je mee hebt gemaakt. Goed slapen maakt letterlijk ruimte in je hoofd.
Maar slapen helpt je bijvoorbeeld ook bij het afvallen lees daarover hier meer.

9. Drink dit jaar geen alcohol.

Neem liever een kop thee om te ontspannen.

10. stuur giftige mensen uit je leven

Er zijn van die mensen die energie zuigen. Ze halen alle energie bij je vandaan en je wordt door moe van ze. Waarom tolereer je ze nog in je leven? Mij heeft het veel gebracht toen ik er een aantal uit mijn leven gooide.

11. Vertel mensen wanneer je je niet ontspannen voelt, en nerveus of bang bent.

Hoe kunnen anderen weten waar jou grenzen liggen als je het er niet over hebt. Hoe kan met rekening houden met je als men niet weet dat je het even zwaar hebt. Waarom vertel je het niet? Je mag altijd om hulp vragen.

12. Doe goede daden.

Gewoon omdat dit goed voelt!

13 wees creabea

Ga iets creatiefs doen. Voor mij helpt het schrijven van een gedicht. Je kunt natuurlijk ook tekenen, schilderen of iets anders. Ook al kan het probleem schilderen of dichten je helpen het te verwerken. Voor ontspanning zou ik iets anders kiezen.  Ik schreef laatst een gedicht over een madeliefje. Maar je kunt ook een bloemetje tekenen of een boom schilderen.
Een leuke tip: mandela’s kleuren of tekenen voor volwassen kunnen ook heel rust gevend werken, voor mij werken ze tenminste als ik geen inspiratie heb om te dichten of schrijven.

14. Sta jezelf toe om verdriet voelen.

Het is oke om niet oke te zijn.
Yep, je leest het correct. De mens ervaart een spectrum van emoties en iedere emotie verdient aandacht. Daarbij is huilen op zijn tijd best gezond (lees hier waarom)

15. Plan een vakantie.

Je hebt iets om naar uit te kijken. En je kan er niet meer onderuit het is goed je moment van ontspanning alvast in te plannen.

16. Affirmaties.

Waarschijnlijk is het feit dat je niet tot rust komt het gevolg van jouw eigen gedachtes. Je zit te veel in je hoofd en denkt te veel na. Neem nu elke dag eens een paar minuten op jezelf wat complimenten te geven. Zeg tegen jezelf dat je mooi bent, dat je goed genoeg bent, dat je rustig bent. Als je de tijd neemt en het vaak genoeg tegen jezelf zegt wordt het vanzelf waar en ga je het voelen.

17. Neem een pauze. 

Doe gewoon even niets!

Heb je ook zo een zin in een ontspannen 2017. Je hebt vast nog meer tips voor mij. Laat je ze mij even weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *