Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Stop met haasten: 10 tips

HaastenEr zijn van die momenten dat je de onrust niet uit je hoofd krijgt. Je hebt het druk, druk, druk. Je rent van hot naar her en lijkt altijd haast te hebben waardoor je het nog drukker krijgt. En hier hebben we weer een vicieuze cirkel. Hoe stop je met haasten?

De onderstaande tips kunnen voor zich spreken dat is prima. Als jij ze al kent pas je ze dan ook toen? Is het niet tijd dat je stopt met haasten en je beter in je vel komt te zitten. Of haast je je nooit, dan kan, een gelukkig mens ben je dan. Neem je even contact met mij op, ik kan nog wel wat tips gebruiken. Voor iedereen die niet zo gelukkig is, hieronder de tips om minder te haasten.

1. Stop, “get out of the ratrace”

Elke dag race je maar door. Van het een naar het ander. Waarom? Vaak zijn het dingen die wij onszelf opleggen. Hoe stop je hier nu mee? Door over de dag verspreid stop-momenten in te plannen, die jouw lichaam en geest tot rust manen. Bijvoorbeeld als je op weg bent naar je werk in de trein of de bus: je zit voor je uit te staren, kijkt niet echt naar wat je er om je heen gebeurt en je voelt jezelf wat dieper in de bank zakken. Je lijf ontspant, en je hoofd ook! Of misschien kun je zo’n moment creëren tijdens de lunchpauze: nadat je gegeten hebt (met of zonder collega’s) ga je naar buiten. Wellicht is er een park in de buurt of een andere groene plek. Luister al wandelend naar de fluitende vogels, kijk naar hoe de zon door de bomen schijnt en voel de wind door je haren. En geniet van die frisse wind door je hoofd, die ervoor zorgt dat al die gedachten even niet door je hoofd razen.

2. Kies bewust voor jezelf en voor ontspanning!

Ben jij iemand die constant loopt te denken aan wat je allemaal nog moet doen? En heb je vaak van die momenten in de week waarop je verzucht dat er niet genoeg uren in een dag zitten? Dan wordt het tijd om te onthaasten. Dat doe je door tijd voor jezelf en ontspanning in te plannen in je agenda. Heel bewust, met een kruis of met een lege witte plek. Een uur, een middag, een dag. Helemaal voor jou! En nee plan het even niet.

3. Plan je energie in plaats van je tijd

Kijk eens met andere ogen naar alle activiteiten die je nog moet doen en stel ze dan niet allemaal uit tot het laatste moment. Er zit 24 uur in een dag en 168 uur in een week. Dat is de max. Dus als je het gevoel hebt op een doordenderende trein te zitten, die pas tot stilstand komt als je uitgeput in bed ligt te woelen, dan is het belangrijk om jouw energie beter in balans te brengen. Onderzoek wat jou energie geeft en wat juist veel energie weghaalt. Door hier bewuster mee om te gaan, ervaar je meer plezier en rust in je leven. Bekijk ook constant of je genoeg energie hebt. Waar nu geen energie voor hebt kan in de toekomst wel en andersom. Gedurende je leven veranderen je energie levels.

4. Vereenvoudig je leven

Als je wilt stoppen met haasten of rust wilt vinden, is een van de beste tips: je leven vereenvoudigen. En dat betekent dat je kiest voor de dingen die écht waardevol zijn en dat je energievreters achterwege laat. Al heel snel voel je dat er belangrijke zaken op je pad komen waar je echt wat mee wilt en dat je de dingen die je ‘moet’ kunt loslaten. En dan zie je opeens veel meer ruimte in je leven die je positief kunt invullen. Dan blijft er ruimte over voor dingen die je wilt!

5. Doe één ding tegelijk. Focus!

Doe minder en doe één ding tegelijk. Stop met veel dingen tegelijk willen doen, want dit zorgt voor veel stress, verminderde concentratie en geeft een gevoel van haast in je lijf. Als je één ding tegelijk doet, dan focus je bewust in het moment, doe je alles stap voor stap en ben je efficiënt bezig. Je legt de nadruk op zijn en gaat daarna pas doen. Eigenlijk kunnen we helemaal niet multitasken.

6. Ga voor goed genoeg

Streef niet naar perfectie bij het maken van je keuzes en de verwachtingen die je hebt bij de uitkomst. Het maximale uit je leven halen klinkt misschien heel goed in jouw oren, maar het geeft ook veel druk en haast. Dus: goed genoeg is ook prima. Een fijne bijkomstigheid is dat het je ook helpt om beslissingsprocessen te vereenvoudigen en dat spijtgevoelens minder de kans krijgen om de kop op te steken. Stop met perfect te willen zijn.

7. Schrap het woord ‘even’ uit je woordenboek

Hoe vaak gebruik jij het woord ‘even’ in je zinnen? Voel je al wat voor invloed dat kan hebben op je gemoedstoestand? Het lijkt net of je alles met gemak er nog ‘even’ bij kan doen, alsof je niet al genoeg te doen hebt! Wees je er bewust van dat je gehaast bent, en besluit dit niet meer te doen. Doe en doe niet even. Als iemand vraagt om “even”iets te doen wees dan extra voorzichtig.

8. Wees vaker aanwezig in het moment

Zet het raam open en haal diep adem. Ben er gewoon. Voel je voeten, hoor de vogels, zie je kinderen, de zon. Vier het leven.

9. Laat het moeten los

Het ‘van alles moeten van jezelf’ creëert veel stress in je leven. Dat uit zich vaak in lichamelijke klachten en een gevoel van geleefd worden. Vraag jezelf bij al die ‘moetjes’ af: “moet ik dit nu doen?” – met afwisselend de klemtoon op de vijf verschillende woorden. Als je een aantal ‘moetjes’ loslaat, kun je makkelijker dingen laten zoals ze zijn. En ben je niet meer zo druk met alles te beheersen en controleren. Misschien moet je jezelf er even bewust toe aanzetten, maar dat is alleen maar prettig. Zo ervaar je ook weer wat er écht belangrijk is voor jou. Doe wat je wilt, en niet omdat het moet.

10. Stop met een controlfreak te zijn

Ben je iemand die altijd de controle over alles wil houden? En er niet aan moet denken om iets fout te doen? Grote kans dat je een controlfreak bent. Dit veroorzaakt veel stress en tijdsdruk in je leven. Op het moment dat je je realiseert dat die controle niet de oplossing maar het probleem is, dan kun je er anders mee omgaan. Accepteer of laat los waar je wel of niet de controle over wilt hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: