bosbaden
Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Shinrin-Yoku: de kunst van ‘baden’ in het bos

Ik schreef al eerder over woorden die moeilijk in het Nederlands te vertalen zijn. Zo schreef ik al eens over Lagom en kufungisisa, maar nu heb ik een nieuw fantastisch woorden gevonden: Shinrin-Yoku

De wijsheid van het bos

Shinrin-Yoku is in 1982 als gezondheidsinitiatief gestart door de Japanse overheid. “Shinrin” betekend bos en Yoku betekend bad, bosbaden dus.
Anno 2019 hoef ik niemand meer uit te leggen dat tijd in de natuur heilzaam voor een mens is. Je omringen door groen verlaagt onze hartslag en bloeddruk en de aanmaak van het stresshormoon cortisol remt. Het zal dan ook niet als een verassing komen dat door de bossen struinen een gunstig effect heeft op onze psyche.

Hoewel je omringen door groen dus gunstige effecten heeft en wandelen ook, is Shinrin-Yoku meer dan wandelen in het bos.

Gebruik je zintuigen.

Neem waar als je door het bos loopt. Echt waarnemen is meer dan je gewoon doet . Zet je zintuigen vooral op scherp, herken en erken met je zintuigen wat er op je pad komt en laat het maar gebeuren. Ervaar wat een bepaalde herkenning oproept en is het nieuw dan doet het ook iets met je.

Ruik

Ruik! Hoewel we geen honden neus hebben, merk je dat als je heel bewust ruikt echt meer gaat waarnemen. Een vleugje boomschors, mos, die ene bloeiende roos. Met name geuren door bomen afgegeven werken stress verlangend. Misschien dat ik daarom wel zo van de dennengeur hou in huis met kerst.

Voel

Loop eens met blote voeten door het mos, zand, bladeren. Wat een sensatie geeft dit. Wees wel voorzichtig natuurlijk. Wrijf een met je hand over de bast van een boom, voel voorzichtig aan het blad van een viooltje. Ben je een echt durf al laat een slak over je hand lopen.

Luister

Echt luisteren is wat anders dan omgevingsgeluiden horen. Het concreet waarnemen is erg belangrijk en dat wil zeggen dat je je moet focussen op de geluiden die je in het bos hoort. De vogels die tjilpen, het ritselen van de zoogdieren tussen de bladeren, de voorbij vliegende bij, de wind. Dit afgewisseld met volkomen stilte of zacht stromend water.

Zie

vergrootglas
johnsatwork / Pixabay

Door bewust te gaan kijken, zie je beduidend meer. Zoek een plekje in het bos uit waar je lekker ontspannen kunt zitten en ga aar de omgeving minuscuul af speuren. Het helpt je echt tot in de kleinste details te kijken. De een zal er voor kiezen om op de grond, zo dicht mogelijk bij de natuur, te gaan zitten en de ander kiest een wat comfortabeler bankje uit.

Kijk naar de kleine diertjes die in de boom zitten, oude vogelnestjes die opnieuw worden ingericht, een verwilderde klimplant die langzaam de boom overwoekert of de schuurplek van een hert dat nadrukkelijk met het gewei bezig is geweest. Voor sommige mensen helpt het om te focussen met behulp van een verrekijker of een vergrootglas.

proef

Proeven is een intense vorm van waarnemen. Toch gebruiken we onze mond relatief weinig als waarnemingsinstrument. We zijn snel bang dat iets giftig of vies is en dat we er dus ziek van kunnen worden. Maar proeven is bij uitstek een effectieve manier om te waarnemen. Het is handig met iemand te zijn die kennis van zaken heeft. Dat haalt de mogelijke rem er wat meer af om iets te proberen. Vaak is beginnen met het eten van een bloemetje een goed begin. Veel bloemen zijn prima eetbaar en bij bloemen is de barrière er wat minder, ook omdat de smaak meestal niet enorm uitgesproken is. Verder kun je bessen, bramen en paddenstoel proeven, maar alleen als je weet wat je doet.

Neem geen afleiding mee

Hoe graag je ook foto’s wilt maken of naar muziek luistert, neem geen elektronica mee. Je moet echt volledig de natuur in kunnen gaan. Je moet dat bad nemen. Neem ook vooral de tijd hiervoor. Bijna alsof je lekker aan het niksen bent. En misschien ben je dat ook wel.

Wat doet het met je?

De natuur helpt ons in balans te komen en te ontspannen. De meeste mensen zitten dagelijks in veel hectiek, drukte en stress en het bos is bij uitstek een plaats waar je kunt ontstressen. Dat ontstressen gaat bij Shinrin-Yoku veel dieper dan een gewone wandeling. Het is eigenlijk een vorm van meditatie en mindfullness.

Vind je dit nu allemaal te ver gaan? Ga gewoon naar buiten. Ga het bos lekker in en wandel.

Gebruikt voor dit Artikel: Shinrin-yoku De japans kunst van het bosbaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: