5 adviezen die iedereen geeft en absoluut nutteloos zijn.
Blog

Levensles 13: Spreken is zilver, luisteren is goud

Levenslessen. Je leert ze gedurende het leven, van het leven. Toch gaat er veel kostbare tijd verloren aan spijt, paniek, angst en uitstel gedrag om deze lessen te leren. Soms kan je van de levenslessen van iemand ander leren. Of soms helpen ze je de jouwe eerder te bereiken. Daarom bespreek ik ze nu, een voor een. (52 stuks, elke week 1) Misschien dat jij het meteen op kan pakken. Misschien dat jij er niet (nog) een half leven over hoeft te doen.
Deze week levensles 13; Spreken is zilver, luisteren is goud.

Maar zwijgen is toch goud.

Hoewel het spreekwoord zegt dat zwijgen goud is is dat niet per definitie waar.

Wanneer het om een ruzie gaat, kan zwijgen natuurlijk positief zijn. Wanneer je bijvoorbeeld aan het luisteren bent naar de andere persoon om zijn perspectief, behoeften en verwachtingen in je op te nemen. Zwijgen is echter niet altijd een positieve reactie, aangezien het kan worden geïnterpreteerd als afwijzend, minzaam, desinteresse, ontwijkend, negerend en andere woorden die kunnen worden gezien een gebrek aan betrokkenheid. Daarom is actief luisteren van mee waarde.

Hoe luister je goed?

Als je met iemand in gesprek bent, zul je er alles aan doen hem te laten zeggen wat hij te zeggen heeft. Maar hoe zit dat met een klant die te langdradig is? Met een vriend die juist weinig zegt? Een collega die je niet mag? Ook dan zijn goed luisteren en zelf minder praten essentieel.

8 besis regels van het luisteren

Er zijn 8 basis regels waarin ieder goede actieve luisteraar zich houdt!

1. Luister en zwijg ondertussen

Je kunt niet steeds naar iemand luisteren als je zelf steeds aan het woord bent.

2. Toon oprechte belangstelling

Kijk degene waarmee je spreekt met belangstelling aan. Doe geen andere dingen terwijl de ander praat. Als je luistert draait het om het begrijpen van de ander. Dat doe je door het tonen van oprechte belangstelling.  

3. Vermijd afleiding

Voorbeelden hiervan zijn geeuwen, ongedurig tikken of papieren rangschikken. Sluit ook externe storingen uit.

4. Verplaats je in de situatie van de ander

Probeer zijn standpunt te begrijpen en breng die tot uitdrukking.

5. Wees vriendelijk en geduldig

  • Trek voldoende tijd uit
  • Val de ander niet in de rede
  • Kijk niet naar de deur
  • Loop niet heen en weer

6. Behoud je goede humeur

Wie opgewonden is, verstaat veel verkeerd.

7. Argumenteer zakelijk en zonder verwijten

De ander neemt anders een verdedigende houding aan. Hij kan zich opwinden of boos worden. Treed niet in debat. Zelfs als je wint, heb je in feite verloren.

8. Stel een paar aardige vragen

Dit moedigt aan en geeft blijk dat je luistert. Het stimuleert je gesprekspartner zich uit te spreken.

Ben jij een goede luisteraar?

Lees hier andere delen van deze serie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: