lat te hoog
Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Leg de lat niet te hoog. 5 tips om de lat lager te leggen

De lat te hoog leggen is een van de redenen waardoor je onzeker blijft. Verwachtingen die onhaalbaar zijn zullen je uiteindelijk breken. Het gevolg? Blijvende onzekerheid en misschien zelf een burn-out. Als je toch stiekem wel het beste uit jezelf wil halen Hoe leg je die lat dan lager?

De lat lager leggen.

Ondanks wat anderen misschien beweren is er maar één die mag bepalen waar de lat ligt namelijk jij! Alleen jij weet hoe hoog je kan gaan, wilt gaan, durft te gaan. Volg daarin vooral je eigen wijsheid. Perfectionistische en onzekere mensen hebben de neiging deze lat te hoog te leggen, maar hoe leg je hem dan lager?

1 Bedenk realistische doelen.

Bedenk in de ochtend realistische doelen voor de dag. Wat wil je vandaag bereiken. Bedenk ook of dit wel haalbaar is? Ligt alles wat je nu op dit lijstje zet wel in je invloed sfeer? Wil je niet te veel dingen tegelijk vandaag?
Helemaal geen doelen stellen is ook weer niet te bedoeling, want dan bereik je meestal niets. De doelen die we stellen moeten haalbaar zijn. Doelen moeten ons helpen.

2 Minder socialmedia

Op de sociale media zien wij alleen maar een stukje van het leven van mensen. Allereerst zetten we niet alles op Facebook en instagram. Daarbij laten de algoritmes van socialmedia ons ook niet alles zien. Hierdoor krijgen we een scheef beeld van het leven van diegene die we volgen. Bedenk ook dat niet alles wat je ziet echt is. Vergelijk je dus vooral niet met die anderen.

3 Zeg nee!

Een bekende, een goede vriendin, een collega of  je leidinggevende vraagt je iets en je vindt het moeilijk om te weigeren. Zelfs bij een onbekende colporteur op straat kan het lastig zijn om nee te zeggen.  Bij mij komt dit deels omdat ik er niet van hou om mensen in de steek te laten of ze teleur te stellen, deels komt dit door angst.  Ik neem vaak te veel hooi op mijn vork, omdat ik geen nee durf te zeggen. Maar je mag nee zeggen. Zeker als het je teveel stres op levert. ( lees hier een paar tips om makkelijker nee te zeggen)

4 Wees lief voor jezelf.

Wees lief, warm en begrijp vol voor jezelf als je denkt dat het allemaal te veel wordt. Als je het idee hebt dat je faalt vraag jezelf dan eens af of dit wel zo is? Negeer de pijn niet, maar ga ook niet meer in al de drama van je frustraties. Het is zoals het is. Oordeel niet over je emoties ze zijn zoals ze zijn.
Besef ook dat deze emoties slechts tijdelijk zijn. Ze zullen echt weer verdwijnen en veranderen.

5 Een dankbaarheidritueel

Schrijf eens op waar je dankbaar voor bent. Het kost maar een paar minuten om op te schrijven waar je dankbaar voor bent, maar de uitwerking duurt voort.  Heb je de doelen van vanochtend behaald? Wat was er bijzonder aan vandaag.

Wees lief voor jezelf en doe wat haalbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: