verleden loslaten
Persoonlijke ontwikkeling

Laat het verleden los.

Vasthouden aan het verleden is een van de dingen die ons zeker ongelukkig maken. Zeker als we negatief blijven doen over dingen in het verleden. Soms lijkt het onmogelijk het verleden los te laten.

Het verleden maakt ons voor een groot deel tot wie we zijn, maar dat wil niet zeggen dat we nooit meer kunnen veranderen. Ons falen is niet wie we zijn, maar hoe we daarmee omgaan wel.
Soms denk ik wel eens aan mezelf in het verleden en dan schaam ik me voor dingen die ik heb gezegd of heb gedaan, terwijl dat meestal niet nodig is. Soms lijken dingen zich te herhalen. We houden denk ik allemaal wel eens vast aan het verleden. Dat maakt ons tenslotte mens, maar als ons verleden onze toekomst negatief bepaald is het tijd er iets aan te doen.

Hoe laat je het verleden los?

Iets loslaten is niets anders dan stoppen met vasthouden. Dat wil trouwens niet gelijk zeggen dat het je niet nog een tijdje achtervolgt, maar het is een eerste stap. Loslaten is niet makkelijk en niet altijd nodig zelfs, maar als je toekomst nu in gevaar is, als het je allemaal te veel energie kost omdat je zo onzeker bent is het tijd je verleden los te laten. Hieronder 6 stappen die zeker zullen helpen. Je hoeft ze trouwens niet perse in deze volgorde toe te passen.

1. Wees geen slachtoffer meer.

Hoewel veel dingen je waarschijnlijk over komen zijn en aangedaan. Vooral in je vroege jeugd had je geen zeggenschap over wat je overkwam. Nu echter is dat echt anders. De eerste stap naar herstel is weer controle krijgen over je leven en je realiseren dat je de kracht hebt om je toekomst beter te maken dan je verleden

Het is bijzonder helend weer controle over je leven te nemen. Wanneer je anderen telkens de schuld blijft geven van dingen die mis zijn gegaan, van dingen die ze jou hebben aangedaan geef je de controle uit handen.

2. Vergeef

Wanneer iemand je gekwetst heeft is er niet menselijkers dan boos te zijn en wrok te koestesten is dan een ontzettend mooi cadeau. Een cadeau aan jezelf. Dit kan goed zijn voor je bloeddruk. Het geeft je minder stress en minder kans op depressieve gevoelens.

Als iemand jou gekwetst heeft is het een teken van kracht om deze te vergeven. Het is niet perse noodzakelijk om het ook weer bij te leggen, als het om een giftige persoon gaat is het zelf helemaal niet verstandig omdat te doen. Je laat gewoon je wraak gevoelens los.

Het kan echter ook zo zijn dat je je zelf moet vergeven voor dingen die je jezelf in het verleden hebt aangedaan. In mijn geval mijn eetbuien bijvoorbeeld.

3. Uit je gevoelens

Uiting geven aan je gevoelens kan zeer bevrijdend zijn. Schrijf ze bijvoorbeeld van je af en daarvoor hoef je echt geen top schrijver te zijn. Tekenen, dichten, zingen zijn ander vormen waarin je je makkelijk kunt uiten.
Schrijf een brief aan diegene (eventueel jezelf) die je wilt vergeven, op wie je boos bent, voor wie je wrok koestert. Verbrand of verscheur deze hierna. Echt het helpt!

4. Leer!

Als je leert van het verleden is het lang niet zo zwaar. Wat heb je geleerd toen je vriend het uitmaakte? Waarschijnlijk dat je sterk genoeg was om door te gaan. En van die gemene opmerking? Dat niet alles wat ze zeggen over je altijd waar is? Je kunt van veel pijnlijke momenten groeien

5 Blijf open staan voor anderen

Als je gekwetst bent kun je de neiging hebben te denken dat anderen die zelfde neiging hebben. Echter dat hoeft lang niet. Oh hoelang heb ik niet gedacht als mensen mij niet op belde of terug belde ze een hekel aan me hadden. Maar ik heb – veel te laat- geleerd dat niet iedereen een pester is. De meeste mensen trouwens niet. Maar die paar..na ja.

Als je gezonde relaties wilt ontwikkelen in de toekomst, zal je je boosheid en wantrouwen moeten later waar het hoort , in het verleden.

6 Zoek hulp

Je mag om hulp vragen. Dit kunnen familie en vrienden zijn. Zeker als ze geen part hadden in het conflict of voorval waar je nu zo meezit zijn zij in een goede positie om hier een ander licht op te werpen.

Mocht je “trauma”te diep zijn of niets helpen dan is het niet erg om hulp te zoeken van een coach of een psycholoog. Hiervoor hoef je je niet te schamen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: