kufungisisa
Emoties

kufungisisa: Als je te veel nadenkt.

In Zimbabwe hebben lokale stammen een uitdrukking die de meeste moderne psychologische problemen perfect opsomt. Het is kufungisisa, dat letterlijk vertaald kan worden als ‘te veel nadenken’. En dat doen we als moderne mens heel vaak. Nadenken. Over huidige problemen, maar ook over trauma’s in het verleden.

Schadelijk

De stammen in deze regio, zien de neiging om dingen te overdenken als iets dat niet goed is voor onze gezondheid. Het kan leiden tot depressie en angst, hoofdpijn, vermoeidheid en burn-out. maar is dan ook zo?



Kufungisisa, wanneer te veel nadenken ons pijn doet

Door de geschiedenis heen zijn mensen trots op hun vermogen om over dingen na te denken. In tegenstelling tot andere dieren, die zich laten leiden door hun instinct, kunnen we daadwerkelijk denken en redeneren over de dingen die ons overkomen. Andere diersoorten hebben niet het vermogen om zich slecht te voelen zoals wij.
Dit vermogen tot nadenken is echter een tweesnijdend zwaard. Hoewel we op dit moment in overvloed leven, gedragen onze hersenen zich nog steeds alsof we nog in het paleolithische tijdperk leven. Dat is de reden waarom veel van onze mentale functies vandaag overbodig zijn geworden en ons pijn doen.

Voorouders

Omdat onze voorouders omringd waren door gevaren, was het essentieel dat ze alle negatieve en gevaarlijke aspecten en situaties in hun leven opmerkten. Dit was de enige manier waarop ze zich konden verdedigen tegen wilde dieren, problemen met voedseltekorten konden oplossen of hun toevlucht konden zoeken in tijden van nood.

Vanwege de manier waarop evolutie werkt, blijven onze hersenen op dezelfde manier functioneren. Het reticulaire activeringssysteem is verantwoordelijk voor het richten van onze aandacht op alles dat fout kan gaan. Hierdoor hebben we de neiging om ons te concentreren op het negatieve.
Tegenwoordig leidt het te veel nadenken alleen tot overmatige zorgen, tijdverlies en angst. Hoe kan je stoppen met te veel nadenken
In principe zijn er twee manieren om dit te doen:
– Veranderen wat we zeggen over de dingen die ons overkomen.
– Leven in het heden.

1. Onze gedachten veranderen

Teveel nadenken veroorzaakt angst en de vraag is of dit wel nodig is. Volgens onder andere het stoïcisme is wat er met ons gebeurt nauwelijks van belang. Wat wij er over denken des te meer.
Volgens deze ideeën is er bijna niets dat ons overkomt echt verschrikkelijk. Als we dit idee in gedachten houden, zal veel van onze angst gewoon verdwijnen. Piekeren zou gewoon niet logisch zijn. Het komt goed, wat er ook met ons gebeurt.

2. Leven in het heden

Filosofieën zoals het boeddhisme en moderne trends zoals mindfulness zijn gebaseerd op hetzelfde idee: de basis van lijden is de gedachte. Dit is hetzelfde concept samengebracht in kufungisisa. Degenen die deze manier van denken volgen, proberen hun geest tot zwijgen te brengen.

Dit is natuurlijk niet zo eenvoudig als het klinkt. Het kan echter worden bereikt met oefeningen zoals meditatie of yoga. De wetenschap heeft aangetoond dat het tot zwijgen brengen van onze geest gunstige effecten heeft op onze fysieke en mentale gezondheid.
Het idee dat kufungisisa of te veel nadenken ons kan schaden, is door bijna alle culturen in de geschiedenis gedeeld. Met een beetje moeite kunnen we allemaal leren om dit probleem te vermijden.
Als je echter denkt help nodig te hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met een professional.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: