Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Je onzekerheid overwinnen (deel 1/4): het gewoon doen!

Iedereen is wel eens onzeker. Onzekerheid komt voor uit angst. Angst voor afwijzing, falen of zelfs dat je denkt te goed te zijn. De bekendste vormen zijn echt faalangst en angst voor afwijzing. Je onzekerheid overwinnen is een grote stap in de richting van een gelukkig, zinvol leven. Je onzekerheid kan je namelijk ontzettend in de weg zitten. Niemand leeft graag in een kooi of achter metershoge muren. Je wilt vrij zijn om helemaal jezelf te zijn. En om dat te kunnen moet je je onzekerheid overwinnen.
Hoe over win je je onzekerheid. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen in vier delen schrijf ik hierover. Hieronder deel 1

Daag jezelf telkens een klein beetje uit

Je onzekerheid overwinnen kan alleen als je dat waar je onzeker over bent toch doet. Blijf jezelf uitdagen als je onzeker bent maar overdrijf het zeker niet in een keer. Vanuit onze onzekerheid maken we risico’s vaak veel groter dan dat ze werkelijk zijn. Als we beginnen met iets nieuws zijn er zo veel dingen waarover we onzeker kunnen zijn. Het was nuttig voor mij om op deze momenten van onzekerheid mijzelf de vraag te stellen: wat de kleinste stap die ik kan zetten zodat ik in ieder geval in beweging kom?

Je kunt eerst een boek lezen over een onderwerp waar je mee worstelt, zodat je steviger in je schoenen komt te staan. Je kunt op internet onderzoeken hoe andere mensen jouw probleem hebben opgelost.  Neem kleine stapje. Je kunt eerst samen met iemand naar een feestje gaan, met een persoon tegelijk spreken. Begin met het schrijven van een kort verhaal voor je een roman schrijft. Doe eerst een deel cursus voor je met een hele opleiding begint. Schrijf een lang en moeilijk stuk in delen i.p.v. een lange post enzovoort. Verruim je blikveld, je comfort-zone in kleine stapjes

Comfort-zone

Het is leuk je blikveld te verruimen en uit je comfort-zone te stappen. Er zijn zoveel leuke en grappige dingen die je kunt doen. Het maakt het ook makkelijker om keuze te maken, het is leuk en kan ook heel geest verruimend werken.
Ik heb ervaren dat je door uit je comfort-zone het elke keer makkelijker wordt om er uit te stappen. Door meer ervaring word je bij elke nieuwe situatie minder angstig. Het gaat steeds makkelijker. Lees hier een aantal dingen die je kunt doen om je comfort-zone in kleine stapjes uit te breiden.


Oefen met nieuw gedrag

Je kunt als je wilt ook veel specifieker aan je onzekerheid werken. Zeker al jouw onzekerheid niet voor alles geld maar voor specifieke situaties. De volgende oefening kan helpen.
Beschrijf de situaties waarin je last hebt van gebrek aan zelfvertrouwen en van gevoelens van onzekerheid. Breng een rangorde aan: welke situaties roepen de meest heftige gevoelens op en welke zijn minder spannend. Zet de minst spannende situatie bovenaan en werk je lijst af en eindig deze met de meest spannende situatie.
Begin met de eerste situatie op de lijst en ga voor jezelf na wat je in die situatie geneigd bent te doen als als je je laat leiden door je gebrek aan zelfvertrouwen en gevoelens van onzekerheid. Bepaal vervolgens wat je anders zou kunnen doen om bijvoorbeeld actiever te zijn, een grotere bijdrage te leveren of meer gehoord te worden. Maak vervolgens een keuze: wat ga ik de volgende keer anders doen. Dit hoeft niet een kolossale stap te zijn; met veel kleine stapjes kom je uiteindelijk ook heel ver!
Bouw het oefenen met ander gedrag stapje voor stapje uit. Eerst in de minst spannende situaties, later in de spannendere situaties. Betrek iemand die je vertrouwt. Die kan met je meedenken over kleine stapjes om mee te oefenen. Met hem of haar kun je ook je ervaringen delen.

Beloon jezelf

Als je met de tips in dit blog aan de slag gaat, beloon jezelf dan regelmatig. Doe dit bijvoorbeeld voor elk succes dat je behaalt, hoe klein dit succes misschien ook is. Maar je kunt je natuurlijk ook regelmatig belonen voor de inspanningen die je doet, ook wanneer je nog niet direct succes ervaart. Jezelf een beloning is het vooruitzicht stellen helpt je gemotiveerd te zijn en helpt je na de taak weer even tot rust te komen.

Welke eerste kleine stap kan jij zetten? En wat is de beloning?
Zet je eerste kleine stap nu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: