Ik ben raar
Persoonlijke ontwikkeling

In 7 stappen je negativiteit loslaten

Ken je dat dat je helemaal overspoelt wordt door negatieve energie? Je bent boos, soms om niets. Iemand zegt iets wat je boos maakt en ondanks dat het iets kleins is kom je er maar niet overheen. Je gaat om met giftige mensen en je blijft in die negatieve energie hangen. De omstandigheden zijn niet zoals je wilt en het vervult je met negatieve gevoelens. Zou het niet fijn zijn als je deze gevoelens kon voelen zonder ervoor weg te rennen. Zou het niet fijn zijn als je deze gevoelens kon voelen zonder gelijk zo boos te worden dat je iedereen om je heen weg jaagt. De volgende zeven stappen kun je jezelf ontdoen van deze negativiteit door juist niets te doen. Eigenlijk is het een vorm van acceptatie.

1. Bewustwoording
Slow down! Word je bewust van gedachten en gevoelens die in je opkomen. Tel gewoon ouderwets even tot tien.

2. Observeer hoe je lichaam reageert op verschillende situaties.
Ben je gestrest en voel je dat in je schouders of ga je juist kaakklemmen. Misschien merk jij je angst of boosheid omdat je heel hoog gaat ademen. Mijn lichaam geeft soms negativiteit eerder aan dat ik het zelf weet. Mijn schouders of kaken doen dan zeer voordat ik weet dat ik stress ervaar.



3. Laat je oordeel los
Signaleer wanneer je oordeelt en beschuldigt, en probeer dat oordeel en die beschuldiging los te laten. Voel je zeker niet schuldig als je iets voelt. Je mag alles voelen.

4. Vind jezelf niet slecht als je lichamelijke stress ervaart.
Als je weet wat er in jouw lichaam plaats vindt, wees dan niet te hard voor jezelf. Accepteer dat je soms gestrest regeert op mensen, omstandigheden en prikkels. Het is zo als het is.

5. Richt je op iets anders
Wanneer je merkt dat je jezelf verliest in een emotie, probeer je aandacht dan ergens anders op te richten. Ga even weg van die emotie. Soms kan het niet verkeerd zijn jezelf even af te leiden. Emoties duren maar kort, daarna is het een keuze om erin te blijven.

6. Ontwikkel een dagelijkse oefening in loslaten
Denk elke dag even terug aan wat je dwars zat en laat het los. Zo kunnen emoties zich niet opbouwen en hoe je jezelf minder strak in de hand te houden uit angst te ontploffen.

7. Glimlach en neem niet alles zo serieus.
Blijf vooral ademen en dromen. Zet elke keer weer een stap vooruit en lach. Lach veel en uitbundig.

oh, en ja ik heb hier ook nog veel moeite mee!

Heb je even een quick-fix nodig lees dan eens deze snelle oplossingen voor negativiteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: