boos?
Blog,  Emoties

Hoe stop je met gekwetst te zijn. (5 tips)

Je hebt misschien heel vaak gehoord vroeger: “stel je niet aan, trek het je niet aan, tijd heel alle wonden” maar deze zinnen hielpen niet en als het langer duurde voelde je je daar dan weer schuldig over. Niemand verteld ooit hoe je dat dan moest doen en hoe je dan niet gekwetst moest zijn. Het negeren van je gekwetste gevoelens is geen optie, ook al is dit misschien het eerst dat je wil doen. Als je dit gevoel niet onder ogen ziet, dan blijft het je nog jaren lang dwars zitten. Wat kun je wel doen? Hoe stop je met gekwetst te zijn? Hier onder 5 tips.

1. Leer hoe je gekwetste gevoelens los kunt laten

Hiervoor heb je alleen een potlood of een klein voorwerp nodig dat niet zal breken. Houd het in je hand en knijp het hard, zo hard als je kunt. Stel je nu voor dat dat object je emoties of je gedachten zijn, of die persoon is die je gekwetst heeft.
In eerste instantie zal het knijpen in dat object alleen wat ongemakkelijk zijn. Maar uiteindelijk zul je  je hand bezeren. Wanneer dit gebeurt, laat je los en laat je dat voorwerp, dat je gevisualiseerd hebt als alles wat je pijn deed, op de grond vallen. Merk op hoe je in staat was om los te laten. Hetzelfde gebeurt met al die gevoelens of mensen die je pijn hebben gedaan. Je kunt ze loslaten.
Wanneer we vasthouden aan bepaalde situaties, zijn we van mening dat ze al deel van ons uitmaken, zelfs als ze ons pijn doen, en we ons niet realiseren dat we degenen zijn die ervoor kiezen om te lijden. Je kunt het echter op elk gewenst moment loslaten.



2. Denk na over hoe je tegen jezelf praat

Ken je dat, dat je net iets hebt gezegd of gedaan wat niet echt handig was en dat je bij jezelf denkt “dat was echt heel dom”? Of denk je dan “ik ben echt heel dom”? Het lijkt een klein verschil, maar denk eens na over wat het met je doet als je regelmatig tegen jezelf zegt “ik ben echt heel dom”. Precies, dan ga je het vanzelf geloven. De kracht van herhaling ;).
Wat jij tegen jezelf zegt, hoe jij tegen jezelf praat, heeft een groot effect op jouw zelfbeeld en zelfvertrouwen. Je bent je eigen grootste criticus. De kans dat jij regelmatig demotiverende teksten tegen jezelf uitspreekt neemt daarom ook toe. Zeg dus nooit Ik ben dom/stom. achterlijk. of noem jezelf ook geen kutwijf etc etc

En voel je je niet positief dan fake it till you make it is dan ook iets wat echt werkt.

3. Leef in het nu

Laat loslaten los!, mening van anderenEen andere manier om met gekwetste gevoelens om te gaan, is jezelf te verankeren aan het heden. Je hebt waarschijnlijk gehoord van de techniek van mindfulness. Het kan je helpen om stil te staan bij het heden en het verleden en de toekomst even te vergeten, omdat je daar pijn ervaart.
Voel hoe je voeten de grond raken, voel de regen op je huid, ruik de geur van koffie, hoor de vogels fluiten, en zie de felle kleur van een boeket bloemen. Probeer elke zintuig te gebruiken. Het helpt je minder pijn te voelen.

4. Geef jezelf advies alsof je een goede vriend bent.

Geef jezelf advies, maar dan niet aan jezelf. Wat zou jij tegen een goede vriend zeggen die zich zo voelt? Wedden dat je dan toch minder emotioneel voelt. Wat zou je zeggen tegen iemand die hetzelfde meemaakt als jij? Plaats jezelf in de situatie waarin het jouw broer of een vriend is die in dezelfde situatie leeft als jij. Het antwoord op de vraag die je jezelf hebt gesteld, zal op jou worden toegepast. Deze vraag kan je helpen je ogen te openen.

5. Een essentiële vraag
GDJ / Pixabay

Vasthouden aan wat je pijn veroorzaakt, zal je laten lijden. Daarom kunnen alle manieren om met gekwetste gevoelens om te gaan die we hebben besproken je een beter begrip geven van alles wat er met je gebeurt. Dit helpt je dan ook om een betere beslissing te nemen. Maar het belangrijkste is waar komt die pijn echt vandaan? Wat kwetst je zo? Probeer dat te veranderen en je zal minder gekwetst worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *