Zomertijd, wintertijd
Blog

Hoe overleef ik de zomertijd? 6 tips

Vanaf morgen is het ‘s ochtends eerst wat langer donker, maar ‘s avonds blijft het langer licht. Het verzetten van de klok dient om beter te profiteren van het natuurlijke daglicht en te kunnen bezuinigen op elektriciteit.

De Engelse aannemer William Willet kwam in 1907 op het idee van zomertijd om energie te besparen, maar het duurde nog tot de Eerste Wereldoorlog voor het plan aansloeg. De Duitsers gebruikten het als eersten. Andere landen volgden al snel. In Nederland was de zomertijd tussen 1916 en 1945 van kracht. Vanwege de oliecrisis werd deze in 1977 opnieuw ingevoerd. Het verzetten van de klok dient om beter te profiteren van natuurlijk daglicht.

De overgang van winter- naar zomertijd heeft als direct gevolg dat iedereen een uur minder kan slapen dan normaal. Omdat de overgang in de nacht van zaterdag op zondag valt, kan dat  ondervangen worden met uitslapen. Maar toch blijken vooral kinderen en avondmensen in de dagen erna last hebben van de overgang van winter- naar zomertijd, omdat ze nog niet moe zijn als ze naar bed moeten.
Niet alleen het slapen gaan, maar ook het opstaan is moeilijk in de eerste dagen na het ingaan van de zomertijd. Het aanpassen aan de zomertijd kan soms weken duren voordat de biologische klok helemaal is aangepast.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de overgang makkelijker te maken.

1. Sta op tijd op
Het zal misschien niet lukken om op tijd de slaap te vatten, sta in elk geval wel op tijd op. Het lukt namelijk nooit als je stiekem op de oude tijd blijft opstaan. Veel mensen maken ook geen gebruik van die vrije zondag om goed in het nieuwe ritme te komen. Ze slapen dan uit, dat is niet zo verstandig als je snel aan de nieuwe tijd wil wennen.

2. Eet op de ‘nieuwe tijd’
Het bioritme komt snel weer in het juiste patroon als je op tijd eet. Let erop dat je de nieuwe eettijden aanhoudt. Vertrouw niet op je maag, want die leeft nog lekker in de wintertijd, maar leef een tijdje op de klok, dit versneld je bioritme.

3. Let op met koffie en alcohol
Koffie en alcohol zorgen ervoor dat het ritme enigszins verstoord wordt. Let de eerste dagen even goed op wat je drinkt en hoeveel. Misschien helpt het om ze een paar dagen te laten staan. Begin er vandaag al mee dan kan je vanavond op tijd slapen.

4. Zet de klok al op zaterdag een uur vooruit
Het kan helpen de nieuwe tijd al een dag eerder in te stellen op de klokken in huis. Zo kun je aan de nieuwe tijd wennen en pak je een dag zomertijd extra, zodat je er op het werk wat minder last van hebt. Ga in ieder geval op de nieuwe tijd alvast naar bed.

5. probeer op tijd te gaan slapen
Probeer lekker te gaan slapen. Probeer niet te piekeren, maar denk eens aan iets anders (lees hier tips).
Kijk eens naar mijn tips om beter te slapen of te ontspannen.

6. Ga naar buiten.
Naar buiten gaan werkt lekker ontspannend en maakt je ook moe en rozig, dan kan je daarna weer lekker slapen. Dit weekend wordt het mooi weer, neem het er van!

Werkt het allemaal niet? Heb geduld. Je went er wel aan. Even doorzetten. Je kunt het!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: