
Hoe je niet meer vast loopt in negatieve gedachten. (+filmpje)
Je beseft waarschijnlijk dat positiever in het leven staan veel kan veranderen, maar ja, hoe met een brein dat eigenlijk vast loopt in het negatieve. En vooral hoe doe je dat zonder drug of alcohol.
Dit is precies waar Alison Ledgerwood in het onderstaande filmpje het over heeft. Ze vraagt zich af waarom het negatieve bij haar veel langer blijft hangen dan het positieve.
Wat vind je van het filmpje? Begreep je het niet zo goed of spreek je niet zo goed engels. Hieronder volgt een samenvatting.
Het halfvolle glas
Er is veel onderzoek gedaan naar hoe mensen dingen ervaren. Hoe je het glas ziet, half vol(dankbaar voor wat er in zit) of half leeg (je mist dat gene dat weg is) bepaald hoe je je voelt. Maar heb je je ooit afgevraagd of het mogelijk is tussen die twee perceptie te switchen?
Alison Ledgerwood heeft hier onderzoek naar gedaan. Ze gaf bijvoorbeeld mensen informatie over een operatie. De ene groep vertelde ze over de voordelen en het succes. De andere groep vertelde ze over de keren dat het faalde. Het zal je niet verbazen dat de eerste groep enthousiast was en de tweede minder.
Misschien verbaasd het je meer wat er daarna gebeurde. De groep die eerst de voordelen had gehoord, hoorde nu de negatieve kanten en waren een heel stuk minder enthousiast. De groep die eerder de mindere kanten had gehoord was nog steeds niet enthousiast. Uit dit experiment blijkt dus hoe ons brein het negatieve blijft vast houden. Daarom is het ook makkelijker om te klagen dan om complimentjes te geven.
Kun je iets doen
Kun je iets doen om dus een positiever grondhouding te hebben? Dit is zeker mogelijk, maar het is hard werken en daarbij werk het leven niet altijd mee. Soms is het leven gewoon stom en dat mag je best zo voelen. Maar je kunt bijvoorbeeld stil staan bij wat je wel hebt. Dankbaarheid helpt.
Anderen helpen
Weten dat wij mensen geneigd zijn het negatieve vast te houden is belangrijk om te weten. Als jij in de ochtend verkeerd uit je bed stapt, de buschauffeur afsnauwt, die de volgende klant weer afsnauwt etc etc. Maken we de wereld niet mooier. Die ene opmerking naar de je collega, daar het zij misschien wel dagen last van. Wees vriendelijk, glimlach en deel eens een compliment uit.
En nee klagen mag best, soms is het echt nodig, maar doe het met mate, relativeer!

