Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Het druk hebben is zo 2017

Heb jij het ook altijd druk? Ren je van afspraak naar afspraak? Loop je jezelf wel eens voorbij? Of heb je vrienden die altijd overal heen rennen en weinig tijd hebben? Druk, druk, druk is nog steeds de meest gehoorde “smoes op het moment dat iemand een afspraak afzegt. Maar druk zijn is niet meer van deze tijd! Druk zijn is zo 2017!

Druk

De dag van de meeste mensen ziet er al volgt uit: E-mail checken tijdens het ontbijt, ploeterend de dag door, altijd achter de feiten aan rennen, onophoudelijk onderbroken worden, al telefonerend thuiskomen, kinderen geïrriteerd het bed in werken, mail checken, te weinig rust om recreatief te lezen, te weinig tijd om een vriend te zien, te weinig zin om te sporten, half uurtje op Facebook, een glas wijn, nog een glas wijn, een rusteloze nacht en de volgende dag begint het opnieuw: de eerste blik gaat naar de telefoon op het nachtkastje. Met als resultaat het knagende gevoel tekort te schieten ten opzichte van partner, kinderen, vrienden, familie, de echte carrièredoelen, de eigen gezondheid, de eigen idealen. Schulgevoel? Angstig? Heb je nu gefaald?


Angst om iets te missen

Voor een groot deel komt de drukte van deze tijd door onze angst iets te missen. (in het engels Fear of missing out; ook wel FOMO) Wat als je dat ene feestje mist, die bericht dat iemand een kind kreeg, een belangrijk nieuwtje om over mee te praten of die ene kans op die leuke ervaring. Toch kan het maken van keuzes hier in de druk ontzettend verlangen. Is het echt nodig 100 vrienden tevrede te houden en moet je elk feestje aflopen. Kun je niet beter genieten van de volle en waardevolle aandacht van die ene vriendin die over juist dat ene feestje verteld. Je weet nog niet precies wat er gebeurt is dus kan met volle teugen genieten van haar verhalen. Eventueel met een knuffel in een glas (a.k.a. Wijn)
Zorg dat je”the fear of missing out” omzet in de “fun of missing out”.

Aandacht management

Time-management is iets wat managers en choaches al jaren roepen dat wij moeten toepassen.
Tony Crabe stelt in zijn boek  time-management “nooit meer de druk” (bestel hier) en aan de kaak en heeft het over aandacht-management.
Aandachtsmanagement is een moderne term voor iets wat je dus ook Mindfulness zou kunnen noemen. Het helpt je om je minder snel te laten afleiden, je onrust te beteugelen en niet langer (voor je gevoel) met meerdere dingen tegelijk bezig te zijn. Het brengt rust en orde in je werk en in je hoofd.

Crabe onderscheidt in zijn boek drie zaken om de drukte de baas te worden.
1) Beheersing. Ik noem het controle. Neem je leven weer in je eigen handen. Een wijze les waar ik hier al eerder over schreef.
2) Focus: Doe wat voor jouw het belangrijkste is en negeer de rest. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk maar wel al een oude wijsheid. Dat wat jij niet kan veranderen moet je geen energie aan besteden. Dit is ook precies een van de redenen dat ik juist het nieuws niet volg, ik kan er toch niets aan doen. Ik heb andere dingen om voor te strijden. Om weer echt te leren om je voor langere tijd te kunnen focussen moet  je oefenen. Je gaat weer leren je op een ding tegelijk te concentreren.
3) Betrokkenheid: herdefiniëren wat succes is, en je opnieuw met je werk en je leven verbinden vanuit intrinsieke waarden. Leven vanuit principes Daar krijg je trouwens ook zelfvertrouwen door.

Aandacht-management is iets dat je kunt leren. Oefen, maar gun jezelf oefentijd en houd het leuk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: