de lente komt
Blog,  Dankbaarheid,  Persoonlijke ontwikkeling

gevoelig? 11 tips voor een makkelijker leven.

Ben jij ook zo gevoelig, heb je lange tenen?

1. Loslaten wat je geen energie (meer) geeft.

nu laat ik je los,Tot ziens of vaarwelHet is belangrijk om een balans te vinden in bezigheden die je energie geven en dingen die energie kosten. (Hoog)gevoelige mensen verliezen energie door te piekeren en het gevoel te hebben dingen te ‘moeten’. Activiteiten die juist energie opleveren zijn bezig zijn in de natuur, creatief zijn en het onderhouden van warme contacten. Ook is het van belang in de gaten te houden of de meest nabije mensen in je leven gevers of nemers zijn. Het kan namelijk erg energievretend zijn om veel nemers in je directe omgeving te hebben. Kies hoeveel tijd je met ze doorbrengt. En probeer de echt giftige mensen helemaal maar te ontwijken.
Bedenk ook dat we veranderen, dus dingen die vroeger energie gaven, hoeven dat nu niet meer te doen.



2. Zwaarte in je directe omgeving loslaten

Spanningen, ruzie, verdriet, uitgesproken of onuitgesproken wegen zwaar op gevoelige mensen. Als je kan aanvoelen dat je omgeving niet harmonieus is, kan dat veel onrust en spanning veroorzaken. Ga niet proberen dit te veranderen als je niet precies weet hoe. Maak het bespreekbaar maar laat het daarna zoveel mogelijk los. Je kunt niet iedereen tevreden houden.

3. Neem niet de hele wereld op je schouders

Soms kun je heftig reageren op de zwarte zwaarte in de wereld. Politiek spanningen, geweld, natuurrampen, misschien trek jij het je ook allemaal aan? De psychische impact kan groot zijn als je een gevoelig of empathisch persoon bent. Zelf vermijd ik hiervoor het nieuws. Ik heb geen tv abonnement meer, juist om deze reden. Soms was het zo erg dat ik letterlijk buikpijn kreeg van het nieuws. Hier hoef je je dus niet schuldig over te voelen. En je hoeft je nog minder schuldig te voelen dat je niet overal van op de hoogte bent. Want wat hebben we aan kennis waar we toch niets aan kunnen veranderen en ook zelf niets aan hebben. Maak dus keuze in welke informatie je tot je neemt. Doe aan een info-dieet of een dramadetox .

4. Je zintuigen laten rusten

Voor een (hoog)gevoelig mens kan het af en toe voelen alsof je zintuigen wijd openstaan, waardoor je veel indrukken te verwerken hebt. Zeker in onze huidige maatschappij ligt het prikkelniveau heel hoog. Wanneer je voelt dat je overbelast bent, sluit je zintuigen dan even af en neem een moment rust. Zo geef je je lichaam de mogelijkheid te ontladen. Misschien kun je even het bos ingaan, de duinen in of gewoon onder de douche.

5. Anderen vergeven

Vasthouden aan grieven kwetst onszelf meer dan dat wat een ander ons ooit aan kan doen
Het opkroppen van woede of verdriet geeft spanningen in je lichaam. Vergeving geeft rust en schept ruimte in je hart. Door te vergeven los je oude pijn en verkramping op. Dit betekent echter niet dat je je gevoelens niet mag uiten. Leer luisteren naar de emoties die je bewust of onbewust onderdrukt, want dit zal vrijheid en innerlijke kracht opleveren en het uiteindelijk makkelijker maken te vergeven.

6. Jezelf vergeven

Waar woede en verdriet die andere ons aangedaan hebben je veel kracht kosten, kost woede naar jezelf je nog meer kracht. Het is daarom zaak jezelf ook te vergeven voor alle stomme dingen die je hebt gedaan. Misschien is dit wel het allerbelangrijkste, jezelf vergeven.
En wees genadig voor jezelf. Weet je ieder mens doet stomme dingen en daar groeien we alleen maar van. Lees hier hoe je kunt leven van je fouten.

7. Tijd voor jezelf nemen
silviarita / Pixabay

Als je gevoelig bent doe je er goed aan om genoeg tijd voor jezelf in te plannen. Plan niet alleen tijd in voor ontspanning, maar besteed die tijd ook echt aan jezelf. Gebruik stilte om te luisteren naar je lichaam en te voelen wat er in je omgaat en waar je behoefte aan hebt. Veel gevoelige empatische mensen zijn namelijk meer bezig met de gevoelens van anderen dan met wat ze zelf voelen. Heb je hier moeite mee, lees hier eens over ontspanningsoefeningen. De juiste muziek wil ook nog wel eens helpen

8 Loslaten wat je hindert in gezonde relaties

Er kunnen veel aspecten zijn uit je kindertijd, of uit vroeger relaties, die je huidige relatie beïnvloeden. Dit maakt het leven moeilijker, zwaarder. Probeer dit los te laten. Wees jezelf hiervan bewust. Wees je bewust was je hindert in deze relaties. Bijna altijd is het iets in jouw. Als jij dat kan veranderen of accepteren worden je relaties nog mooier.

9. Accepteren

Hoewel acceptatie voor iedereen lastig kan zijn, gaat hier bij gevoelige mensen al gauw een hevige innerlijke worsteling aan vooraf, maar iets accepteren is niet altijd een teken van zwakte. Je kiest mee te gaan in de golven van het leven en dat vraagt moed. Daarbij is het belangrijk dat je je afvraagt welke gevechten je aan gaat een welke niet.

10. Trauma’s loslaten

Trauma’s maken ons leven zwaar. En ze loslaten geeft veel verlichting, toch is dat niet altijd makkelijk om te doen. Het begin vaak met accepteren dat er een trauma is en ook dit is niet gemakkelijk. Onthou wel die trauma’s hebben er voor gezorgd dat jij dat mooie mens bent dat je nu bent en laat pas los als jij er aan toe bent, niet omdat ik dit toevallig zeg.

11. Intens beleven en genieten

Gevoelige mensen beleven alles heel intensief, waardoor ze ook intens kunnen genieten. Een Gevoelig systeem stelt je in staat om oog en oor te hebben voor kleine, alledaagse dingen en daar intens van te genieten. Door te werken aan een gezonde en goede basis, kun je gaan bouwen aan een lichter leven en zul je je steeds meer richten op het positieve.

Wil je meer tips over lichter leven. Kijk dan eens hier voor het boek van Jolijn Hendriks over puur lichter leven.