manieren om te ontspannen
Blog,  Dankbaarheid,  Persoonlijke ontwikkeling

Doe een dramadetox

Soms lijken lastige situatie en vervelende mensen je altijd te vinden. Soms voel je je daardoor opgejaagd en moe. Je werk is al snel te veel en je relatie leid er onder. Het zou kunnen zijn dat je een soort verslaving hebt ontwikkeld voor drama. Een verslaving voor negatieve spanning. Misschien is een dramadetox dan iets voor jouw!

Sensatie zoeker

Als je ‘smult’ van sensatie, rampen en roddel, voed je je lichaam eigenlijk constant met nieuwe stress. Telkens probeer je iets nieuws maar telkens slaat een soort van de verveling toe. Je zoekt naar spanning.  Je kan natuurlijk kijken of je de spanning kan opzoeken op een iets gezondere manier. Bijvoorbeeld door bewust klein beetje uit je comfort zone te gaan. Lees hier hoe je dat kunt doen

Ontgiften

Herken je dit bij jezelf? Doe een dramadetox! Een soort ontgifting, maar dan van de geest. Als het bevalt, wil je er misschien langer mee doorgaan. Zo werkt de dramadetox:

Stap 1 plan

Stel een datum vast waarop je met je dramadetox begint en zet hem in je agenda.
Besluit hoeveel tijd je ervoor uittrekt en zorg dat dat haalbaar is voor jezelf. Een goede periode om mee te beginnen is drie dagen, die je eventueel kunt verlengen als alles goed gaat. Je kunt misschien in het weekend beginnen of aan het begin van een vakantie, dan heb je als het goed is automatisch minder drama en spanning.

Stap 2 maak en lijst en houd je eraan.

Maak een lijst van alle drama waarvan je je wilt onthouden. Iedereen heeft een ander idee van drama, spanning en stress kijk dus goed naar wat jou ongemakkelijk maakt. Bijvoorbeeld:

  • stressrijke films, series of tv-programma’s kijken. Horror, thrillers, nieuwprogramma’s geven soms stress terwijl je er niets aan kunt veranderen, behalve de tv uitzetten.
  • stressrijke nieuwsverslagen lezen. ik volg al jaren geen nieuws meer. Dit is zeer rustig en het echt belangrijk nieuws hoor je toch wel
  • contact onderhouden met stressrijke vrienden of mensen in je omgeving. Sommige mensen zuigen gewoon. Kun je gelijk kijken of je misschien niet helemaal zonder ze kan.
  • te veel geld uitgeven. Geldzorgen zorgen voor stress
  • te veel afspraken maken. Druk, Druk, druk. Wat moet ik meer zeggen.
  • alcohol of drugs gebruiken. De kater, de stress van je niet gecontroleerde gedrag.
  • naar agressieve muziek luisteren. Muziek kan je rustig maken maar ook druk
  • koffiedrinken of roken
  • ja zeggen terwijl je eigenlijk nee wilt zeggen. (check hier hoe je dat doet)
  • werkzaamheden uitstellen en achterraken op schema. Dit zorgt natuurlijk voor stress.
  • roddelbladen lezen
Stap drie: vul je agenda met positiviteit

Zorg voor alternatieve plannen voor de momenten waarop je naar drama verlangt. Voorbeelden zijn:

  • Een fijne, betrouwbare vriend(in) bellen
  • Je gevoelens opschrijven. Je hoeft er natuurlijk niet gelijk een blog van de maken want dat kan weer stress geven.
  • Yoga
  • Naar buiten gaan en een wandeling in de natuur maken of tuinieren
  • knuffelen met een mens of dier.
  • Iets artistieks of creatiefs doen, schrijf bijvoorbeeld een gedicht.
  • Naar ontspannende muziek luisteren
  • Je laten masseren
  • Doe een ontspanningsoefeningen

Kijk na een aantal dagen hoe je je voelt. Ben je meer ontspannen. Misschien kun je het verlengen.
Wat heb jij nodig om te ontspannen? En een drama vrij leven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *