Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Discipline is niet zo moelijk

Misschien heb je een hekel aan het woord discipline. Ik eigenlijk ook wel. Discipline doet mij denken aan huiswerk maken, woordenlijsten uit mijn hoofd leren, rot klusjes doen en schoolgym. Dingen waar ik als kind en puber een hekel aan had. Misschien associeer jij het woord discipline hier ook mee of juist met rijen gevangen of marcherende soldaten, met gehoorzaamheid en onvrij zijn. Dat is echt niet echt discipline, maar wat is discipline dan wel?

Wat is discipline?
Discipline is dat wat topatleten hebben en doen. Het is wat grote schrijvers doen als ze elke dag weer iets schrijven. Discipline is ook de huisvrouw die elke dag het bed opmaakt. Eigenlijk is discipline telkens weer hetzelfde doen. Discipline is toegewijde, consistente zelfbeheersing. Wat? Ja dat! Ik leg het uit.

Zelfdiscipline
Wist je al dat jij heel veel zelfdiscipline hebt. Misschien ben je er je niet van bewust maar toch is het zo. Het was zelfdiscipline om op tijd op je werk te komen, je hobby’s te doen, je rekeningen te betalen, te mediteren, de afwas, het bed opmaken etc. Zie je? Je hebt al best veel discipline? Nu hoef je dit alleen nog maar toe te passen op de dingen die je graag wilt, maar nog niet doet. Of de dingen die je graag wilt leren, maar nog niet kunt.


Toewijding
Om gedisciplineerd te zijn heb je toewijding nodig. Als het moeilijk wordt wil je kunnen doorzetten. Waarom wil je wat je wilt? Wat wil je precies? De afspraak met jezelf aangaan dat je iets wilt en dat je het elke dag gaat doen. (of elke week) Toegewijd zijn om een bepaald doel te halen en dan doorzetten. Op een bepaald moment weet je niet beter, net als op tijd op je werk zijn of je bed opmaken.

Consistentie
Terug naar de atleet. Als de atleet een dag traint in de week zal hij niet veel vooruitgang boeken. Hij kan zelfs blessures oplopen omdat hij zijn lichaam niet langzaam heeft laten wennen, langzaam conditie heeft opgebouwd.
Waak voor 2 dingen: Luiheid en perfectionisme. Luiheid zorgt er voor dat je eerder in de verleiding komt om aan iets anders dan aan je gestelde doel te werken. Perfectionisme zorgt ervoor dat je het te veel doet, dat je overdrijft en het niet kan volhouden.
Wees dus consistent. Elke dag een klein beetje is veel beter dan in een keer iets doen en dan nooit meer.

Zelfbeheersing
Zelf beheersing voorkomt dat je op iedere impuls ingaat. Zelfbeheersing helpt je om onderscheid te maken met dat wat goed voor je is en wat schadelijk is. Mensen met een goed ontwikkelde zelfbeheersing weten voornamelijk goed onderscheid te maken tussen dat wat ze op lange termijn gelukkig maken en dat gene wat gewoon bevrediging is van impulsen. Dit onderwerp is absoluut niet geliefd in onze materialistische cultuur, waarin we behoefte NU willen vervullen. Maar stel je zelf eens de vraag: wat levert mij meer zelfliefde op? Wat maakt mij trots?

Als je zelfdiscipline zo opsplits is het allemaal best haalbaar. Doe het in kleine stapjes en die nieuwe gezonde gewoonte zit er helemaal in. Wees wel een beetje lief voor jezelf!

Waar zou jij meer discipline in willen hebben?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: