Blog,  Dankbaarheid,  Persoonlijke ontwikkeling

Deze 7 feedback soorten mag je vergeten.

Feedback is een cadeautje, zo wordt vaak gezegd. Toch is niet alle feedback even nuttig, en kan het soms zelfs schadelijk zijn. Als je toch al slecht tegen feedback kan kun je deze 7 soorten kun je beter negeren.


1. Feedback die voorbijgaat aan je intentie

Ik begin maar gelijk met de lastigste. Niet iedereen is het zelfde. En soms geeft iemand commentaar op iets dat jij totaal anders bedoelt heb, laat het dan maar gaan.
Als ik een witte auto koop met de intentie dat wit minder warm wordt en iemand geeft mij commentaar dat ik  beter een zwarte had kunnen kopen want die wordt minder snel vies, dan gaat dit voorbij aan mijn intentie. Als ik een romantische chicklit wil schrijven en iemand geeft als commentaar dat er te weinig actie is zit, dan gaat dit voorbij aan de intentie.

2. Projectie van eigen problemen

Als iemand op werk feedback geeft, of een moeder van jouw kind en die blijft feedback geven over iets dat voor jou niet echt belangrijk is, of waar je niet mee bezig bent, misschien kan iemand dan zijn eigen problemen niet los laten. Ieder mens is anders en gaat door andere fases. Als jij heel erg bezig bent met gezond eten en iemand blijft maar hameren dat sporten ook gezond is en je mee zou moeten bewegen, misschien is dit dan wel zijn of haar eigen probleem, ook al heb jij al honderd keer uitgelegd dat je focus nu ergens anders ligt.


3. Op de persoon gerichte feedback

Het is de eerste regel van feedback geven: richt je op het probleem, het proces, het werk en niet op de persoon. Het is echter niet altijd even makkelijk te herkennen wanneer feedback te persoonlijk is. Iemand kan ogenschijnlijk doordachte kritiek op je werk hebben, maar in werkelijkheid zo reageren omdat hij of zij je simpelweg niet mag. Dit zijn vaak heel giftige mensen en het is ontzettend knap als je toch iets van ze kunt leren, maar over het algemeen mag je deze feedback naast je neerleggen.
Lees ook hier vier tips over omgaan kritiek!

4. Feedback op onprofessionele toon.

Als je iemand om feedback vraagt, mag je verwachten dat diegene op een professionele en respectvolle manier reageert, of het nou een vriend, een onbekende op internet, of een professionele beoordelaar is. Kritiek ontvangen is al pijnlijk genoeg. Iemand die met veel uitroeptekens schrijft dat je werk niet goed is, zou een punt kunnen hebben,  Maar er is geen enkele reden om dat niet op een professionele toon te vertellen, en het maakt de feedback niet alleen aangenamer, maar ook bruikbaarder.

5. Feedback volgens het boekje

Er zijn talloze boeken met advies over feedback, en veel daarvan spreken elkaar tegen. Dat is niet verwonderlijk: elk boek is anders en elke schrijver heeft weer een andere methode die voor hem of haar het beste werkt. Als de feedback die je krijgt duidelijk is gebaseerd op een bepaalde methode, zonder dat gekeken is naar de unieke situatie van jouw verhaal, jouw situatie is die feedback misschien goedbedoeld maar volkomen nutteloos.

6. Ondoordachte feedback

Iemand die niet goed van jou situatie op de hoogte is geeft misschien feedback die alleen maar meer problemen creëert. Als iemand zonder zich in jou te verdiepen iets adviseert en jij ziet dat het misschien een probleem oplost maar er gelijk drie meer creëert, vergeet wat die persoon gezegd heeft.

7. Kant-en-klare oplossingen

De andere kant bestaat ook: feedback die zo ver doordacht is dat de feedbackgever in feite zelf in de bestuurdersstoel is gekropen. Als het werk is al voor jouw gedaan. Het lijkt er meer op dat je als een computer geprogrammeerd wordt dan dat er geholpen wordt een oplossing te vinden en ondanks dat het soms best makkelijk kan zijn, leer je er vrij weinig van (hooguit delegeren) en word je er ook niet zelfstandig van.

Wat doe jij als je deze feedback krijgt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *