Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

Als je echt je bed niet uit wil komen.

We kennen het gevoel denk ik allemaal wel een beetje: dat je ‘s morgens wakker wordt, maar eigenlijk liever de hele dag in bed zou willen blijven liggen. Je hebt geen zin in vandaag en duikt liever weg voor de grote boze wereld., probeert nog een paar keer de moed te verzamelen om op te staan, maar na een korte plaspauze en nog een paar keer op de snooze button te hebben geklikt. Je opent de gordijnen en het regent ook nog eens.
Misschien heb je te veel hooi op je vork genomen, of moet je vandaag allerlei dingen doen die je niet wilt of zit je even niet zo lekker in je vel, maar je wilt liever nu al dat het morgen is.
Soms is het goed om door te gaan, toch op te staan. Je voelt je beter in de avond en trots dat je toch je bed uit komt.

Toch kan een dag in bed (of de bank onder een dikke deken) doorbrengen helemaal niet verkeerd zijn. Het kan je opladen om de rest van de week/maand/ jaar er tegen aan te kunnen.
Wanneer doe je het een en wanneer het ander kan soms verdomd lastig zijn. Hieronder deel ik een aantal tips die ik heb geleerd en misschien heb jij er ook wat aan.

1. Kleine stapjes

Maak het klein voor jezelf. Maak een lijstje met kleine overzichtelijk stapjes. Uit bed komen, douchen en ontbijten. Daarna pas de volgende stappen. Bedenk je ook hoe je je zult voelen als je die dingen gedaan hebt en af kunt strepen van je lijstje. Dat geeft vaak wat motivatie voor de rest van de dag. Maak de stapjes gedurende de dag zo klein mogelijk.


2. Ontspanning en inspanning

Een dag moet zoveel mogelijk bestaan uit een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Dit betekent dat je jezelf voldoende moet uitdagen, maar ook rust moet gunnen. Werken of studeren is belangrijk en kan ook goed voor je zijn.
Ontspanning ligt soms ook in die activiteiten, maar toch is ook rust belangrijk. Na een dag hard werken is het daarom prima om lekker op de bank een boek te lezen, tv te kijken, een serie te volgen of juist iets creatiefs te doen zoals schilderen of muziek maken. Ook yoga of mindfulness passen goed bij ontspanning. Even tot jezelf komen, in plaats van je mee te laten slepen door de wereld en de drukte. Even lekker niets moeten en doen waar je zelf zin in hebt. Als je dit voldoende doet, zul je ook niet ineens oververmoeid zijn of het gevoel hebben dat je alleen maar dingen moet.

3. Overweeg de risico’s

Je kunt lekker in je bed blijven liggen, die keuze heb je altijd. Maar die belangrijke vergadering of dat tentamen moet soms toch echt gebeuren. Sleep jezelf er dan door heen en morgen komt toch wel of je nu in bed blijft liggen of niet.

4. Eraan toe geven

Toch kan het soms ook prima zijn om even een dagje lekker binnen te blijven. 24 uur per dag in bed liggen, kun je beter niet doen, behalve als je echt heel erg ziek bent en dan mag je echt al het bovenstaande vergeten. Ziek is ziek!
Ben je dat niet, zorg dan toch dat je even je benen strekt, een boodschapje doet, de hond uitlaat of een frisse neus haalt. Je kunt best een dagdeel of tot aan de middag lekker lang uitslapen, in bed ontbijten, een film kijken in bed of je nagels lakken. En als je besluit een dag in bed te blijven, sta daar dan ook achter!! ga je niet schuldig voelen geniet er van en zorg dat je jezelf oplaad.

Het blijft soms wel lastig.
Herken jij dit gevoel van niet je bed uit willen komen en hoe ga jij ermee om?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: