Blog,  Dankbaarheid

19 Gratis manieren om jezelf te verwennen

Je moet goed voor jezelf zorgen. Niet alleen verdien je dat, het is ook gewoon noodzakelijk om je beste zelf te kunnen zijn.
Een dagje sauna een weekendje weg, heel leuk en ontspannend maar het kost vaak (een hoop) geld. Er zijn veel dingen die je kunt doen die gratis zijn. Hieronder mijn lange lijst met verwennerijen. En misschien hou je nog wat geld over om jezelf een keer extra lang en goed te verwennen.

1. Lees een boek

Je hebt vast wel een boek in je kast staan, je kunt er een vragen of bij een minibieb ruilen voor een ander boek. Veel plaatsen hebben tegenwoordig boekenkasten op openbare plaatsen staan waar je tegende ruil van een ander boek een boek kan meenemen.
Lezen brengt je naar een andere wereld, leert je iets over iemand anders. Of kan je een nieuwe vaardigheid leren. Ik ben laatst weer helemaal “gevlucht” naar de wereld van Robin Hobb.

2. doe een dutje

Zelf doe ik dit vaak. Niet te lang want dan slaap ik in de nacht niet. Maar als ik lekker gesport heb, te veel gegeten, een goed stuk heb geschreven heb ik het soms nodig en is het fijn om te doen.

3 Ga op bezoek bij een vriend.

Dit kan zo verfrissend zijn. Een uurtje of twee even iets anders dan werk, kinderen, huishouden. Mocht je geen vrienden hebben kijk dan eens hier.

4. geef jezelf een scheerbeurt

Ik weet niet goed wat het is, maar een paar vers geschoren benen voelt fantastisch! Geld dit ook voor mannen? met een gladgeschoren gezicht?
Heerlijk om daarna dat tukje te doen onder een schoon, nieuw laken.

5. Mediteer

Sta vroeg op of blijf laat op (dan is het rustig buiten en niks meer op tv) en mediteer. Ik probeer dit vaker te doen en mindfulness te oefenen. Het is niet gemakkelijk met die korte aandachtsspanne.

6. Muziek

Terwijl ik werk of schrijf, zet ik mijn koptelefoon op en luister ik naar mijn favoriete muziek. Soms vraagt mijn humeur namelijk om wat extra’s. Bijvoorbeeld deze power lijst.

7. Popcorn and Netflix.

Of natuurlijk popcorn en dvd of popcorn en het nieuwe disney-channel. Oh ja netflix en chill is ook een optie, al moet je daar voor met zijn tweeën zijn.

8. Ga kleuren of tekenen

Tegenwoordig zijn er facebookgroepen en instagramaccounts gericht op kleuren voor volwassen is dat niet gek?
Nee hoor! Kleuren voor volwassen wordt steeds populairder. Kleuren is goed voor je. Lees hier waarom dat zo is.

10. Neem een bubbelbad

Heerlijk met wat essentiële oliën . Je hebt er vast een paar in huis.

11. Zet positieve quotes in je agenda.

Het is leuk om nu te bedenken wat je wilt horen, maar het is ook leuk straks die berichtjes te krijgen als pop-up op je telefoon. Je weet immer nooit wanneer je het nodig hebt.

12. Drink een kopje bijzondere thee

Vind je dat niet fijn. Even een momentje voor jezelf met een heerlijk kopje thee. Hier vind je een aantal lekkere thee soorten.

13. Ga sporten.

Maak een lange wandeling door een natuurgebied of fiets naar een andere stad. Lekker in de buiten lucht, maakt het je hoofd leeg en heb je daarna misschien ook nog iets voor het volgende punt.

14. Schrijf in je dagboek.

Schrijven is goed voor je.

15. doe niets

Neem een dag vrij van al je verplichtingen en doe niets. Oh en als je wel per ongeluk wat doet is dat natuurlijk ook niet erg.

16. Sex

Geen uitleg nodig toch.

17. Ga bosbaden.

Anno 2019 hoef ik niemand meer uit te leggen dat tijd in de natuur heilzaam voor een mens is. Je omringen door groen verlaagt onze hartslag en bloeddruk en de aanmaak van het stresshormoon cortisol remt. Het zal dan ook niet als een verassing komen dat door de bossen struinen een gunstig effect heeft op onze psyche. Lees hier meer over bosbaden.

18. Maak een spa dag

Maak zelf je maskertje je scrub van keukenzout en olie. Doe een maskertje van komkommerschillen, scheer je benen, neem dat bad en verwennen maar.

19. Ga picknicken

Eten moet je toch. Dus waarom niet buiten in de natuur. Lekker op een kleed in de duinen, de bossen of het strand.

Wat je trouwens ook gaat doen. Je verdiend het!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: