Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

9 manieren om je dopamine gehalte te verhogen en gelukkiger te worden

Onze hersenen kennen neurotransmitters, een daarvan is dopamine. Dopamine heeft een positief effect op ons, zoals een prettig gevoel na beloning en blijkt een gunstige uitwerking te hebben op cognitieve prestaties (wikipedia). Een tekort van deze neurotransmitter wordt wel in verband gebracht met de ziekte van Parkinson, ADHD, depressie en schizofrenie.

Dopamine is het belangrijkste stofje in het beloningssysteem van je hersenen. Deze neurotransmitter wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Door dopamine wil je de handeling, die je op dat moment doet, vaker herhalen.

Gelukkig zijn er manieren om het dopamine niveaus in het lichaam te verhogen, zonder medicijnen.

1. Lichaamsbeweging

Dopamine kun je ook aanmaken door lichaamsbeweging. Beweeg minimaal 1 uur per dag, bij voorkeur in de buitenlucht. Je kunt bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, de hond wat langer uitlaten, boodschappen doen op de fiets. Alles wat kan bijdragen aan 1 uur lichaamsbeweging helpt je om dit feel good hormoon aan te maken.

2. Vermijd verslavingen

Door de stimulerende stoffen van de nicotine, cafeïne of van opiaten, schiet het niveau van dopamine omhoog. Je voelt je fantastisch. Maar na verloop van tijd, daalt het niveau automatisch. Je kunt dan gevoelens ervaren van irritatie, geprikkeldheid of onrust. Die gevoelens stoppen pas wanneer je dopamine niveau weer stijgt. Wanneer je deze cyclus maar vaak genoeg herhaalt, ontstaat een verslaving.


3. Eet gezond.

Je lichaam maakt zelf dopamine aan en om je lichaam hierbij te helpen, kun je gezonde voedingskeuzes maken. Grofweg kun je stellen dat voeding die rijk is aan vitaminen, mineralen en antioxidanten bijdragen aan je gezondheid in het algemeen en ook aan de productie van deze neurotransmitter. In de onderstaande voedingsmiddelen zitten stoffen, die je lichaam gebruikt om dopamine aan te maken

4. Detox

Schadelijke stoffen die zich ophopen in het lichaam belemmeren het functioneren, dus ook de productie van allerlei cruciale biochemische stoffen. Door regelmatige ontgifting of door een grote schoonmaak te houden, voorkom je dat effect.

5. Slik supplementen

Ik raad je wel aan om eerst naar een dietist of de huisarts te gaan voordat je allerlei pilletjes begint te slikken. Het zijn wel zelfzorg middelen dus als je wilt kun je ze aanschaffen.
Zonder vitamine B6 en bij een te kort aan magnesium kan je lichaam dit geen dopamine aanmaken. Je kan deze natuurlijk altijd hier bestellen

6. Luister naar muziek

Van muziek word je blij, omdat het de dopamine-productie stimuleert. Omdat muziek gewoon leuk is. Misschien kan dit lijstje je helpen.

7. Wees Creatief

Het is bekend dat creatieve beroepsbeoefenaren (schrijvers, schilders, beeldhouwers, zangers, dansers en andere artiesten) minder bevattelijk zijn voor parkinson. Dat komt vermoedelijk doordat de creatieve gemoedstoestand waarin zij regelmatig verkeren de productie van dopamine stimuleert.
Door iets creatiefs te doen, kun je dat zelfde effect bereiken. Dus zing, dans, schrijf, schilder of dicht!

8. Maak een to-do lijstje

De niveaus van dopamine zijn opgegroeid in het geval van georganiseerde kleine dagelijkse taken, ook al zijn ze moeilijk op keer. U moet uw taken te schrijven op een stuk papier, en laat ze af. Op deze manier, zult u tevreden zijn als je er rekening mee dat u klaar bent met hen een voor een.

9. Mediteer

Meditatie verhoogt de niveaus van dopamine op een andere manier dan lichaamsbeweging. Het verbetert je humeur en ontspant de geest. Meditatie is een efficiënte manier om stress op een dagelijkse basis te verminderen.

Wat is jou favoriet om gelukkiger te zijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *