negatieve gedachtes loslaten
Blog,  Emoties,  kracht/zelfvertrouwen

5 tips om snel negatieve gedachtes los te laten

Negativiteit iedereen heeft hier wel eens last van. Meestal schiet je er echter niets mee op. Sinds ik overspannen was , heb ik gelukkig beter leren omgaan met negativiteit al kom ik er niet altijd onder uit. Soms is dat ook helemaal niet erg. Soms is het iets waar je “gewoon even” doorheen moet.

Waar komt negativiteit vandaan?

Achter je negatieve gedachten en gevoelens gaat veel psychologisch gedoe schuil. Je brein is vanuit de oertijd zo ingericht en geprogrammeerd dat je meer op negatieve aspecten let dan positieve. In de oertijd was dit handig om te kunnen overleven. Tegenwoordig is dat natuurlijk helemaal niet meer handig, er liggen veel minder gevaren op de loer.
Je hebt dus ook veel minder redenen om negatief, gespannen en nerveus te zijn.
Het is vaak een (onbewuste) keuze om er in te blijven. Je kunt ervoor kiezen deze negativiteit uit te schakelen. Hier onder 5 tips om je brein te sturen naar die positievere en constructieve gedachtes en snel negatieve gedachtes los te laten.

1) Schrijf je gedachtes op en gooi ze weg

Machteloze woorden
schrijf je gedachtes op.

Schrijf je negatieve gevoelens op een stuk papier en gooi het in de prullenbak! Voor wat meer rigoureuze actie kun je het papier eerst verwoed verscheuren of opproppen.
Klinkt misschien gek, maar zelfs volgens de wetenschap werkt het. (Lees hier het Engelstalige onderzoek hierover)
Voor een ander mooi effect kun je het briefje ook in de fik steken. Wil je geen papier verspillen, iets schrijven in het zand en uitvegen werkt ook heel goed.

2) Herhaal je gedachten 2 minuten hardop.

Door je negatieve gedachten hardop tegen jezelf te herhalen en te herhalen ontkracht je ze. Nog beter: piep of mompel ze, zeg ze met een zware stem of een bekakt accent. Of zing je gedachten op het deuntje van The Sound of Music of Vader Jacob. Maak het zo belachelijk en absurd mogelijk en je gaat je negatieve gedachte gegarandeerd niet meer zo serieus nemen. Klinkt simpel, en zo simpel kán het blijkbaar zijn!

3) Kom in beweging.

schimmendanser
kokon_art / Pixabay

Het wordt tegenwoordig overal gepromoot: fysieke beweging is dé oplossing voor de meeste problemen die zich in je hoofd afspelen. Het is nu eenmaal bewezen en het is nog goed voor de lijn ook.


De negatieve gedachtecirkel is daar een perfect voorbeeld van. Zit je vast in een bad trip? Maak een ommetje door de buurt, of ga voor wat cardio en trek je renschoenen uit de kast of ga net als ik heel hard tegen de wind in fietsen. Wat dacht je van lekker dansen op muziek.

4) Zoek de warmte op.

israelbest / Pixabay

Voel je je belabberd en kom je maar niet van dat zeurende negatieve gevoel af? Neem een warme douche of – als dat niet haalbaar is op dit moment – zet een kopje thee of koffie.

Onderzoekers van Yale University hebben in 2012 ontdektdat mensen minder negatieve gevoelens uit het verleden oprakelen wanneer zij iets warms in hun handen houden.
Emotionele warmte vervangen met fysieke warmte is eigenlijk wat je doet, maar het is een quick fix die werkt Men noemt koffie niet voor niets een vervanging van een knuffel. (knufflen kan soms dus ook werken)

5) Ga even weg.

Een verandering van omgeving helpt je anders te gaan denken en zo uit je denkcirkel te komen. Sta op van je plek, en wandel. Ga de deur uit. Loop naar de cafetaria, knoop een praatje aan met een collega, pak een kop koffie in de kantine of maak buiten een ommetje.
Verlaat in elk geval die 4 muren die je negatieve gedachten blijven weerkaatsen.

Pas op!

Bovenstaande punten zijn snelle oplossingen en geen permanente. Ze werken vooral goed als je overvallen wordt door negativiteit op bijvoorbeeld een vergadering. Ook als je negatieve gedachtes krijgt omdat je iets minder leuks of spannends moet doen, zoals een examen of een beoordelingsgesprek.

Voor meer permanente oplossingen lees eens dit dit artikel
Blijf je last hebben van negativiteit en zit het je dwars in je dagelijks leven? Twijfel dan geen moment om professionele hulp in te schakelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: