emotionele blokkade herkennen
Blog,  Emoties

5 tekenen van een emotionele blokkade

Gepieker dat maar niet wil stoppen, slachtofferdenken, negatieve starre gevoelens, gedachten en patronen. We hebben allemaal wel een lastige achilleshiel. Grote kans dat deze achilleshiel een (onbewuste) emotionele blokkade is, of zelfs meer dan 1 emotionele blokkade.

Hoe kom je er achter dan je last hebt van die blokkade. Nou? Soms weet je dit gewoon en merk je het doordat je je letterlijk geblokkeerd voelt. Er zijn echter ook meer subtielere signalen. Er zijn veel triggers. Ik bespreek er 5 die ik het meest herken. Als je deze ook herkent probeer dan die emotionele blokkades eens op te lossen.

Hoe weet je dat je een emtionele blokkade hebt?

Misschien is er bij jou sprake van emotionele blokkades zonder dat je je dit door hebt. Om te ontdekken of dit zo ist, moet je goed letten op bepaalde gedragspatronen – dingen die je doet, ondanks het gegeven dat ze slecht voor je zijn. 

Je verdedigd jezelf constant

Je bevind je in een soort van zelfbeschermingsmodus. Woorden of daden van andere zie je als voortdurende aanvallen.
Je onzekerheden bepalen je leven. Je voelt je soms opeens kwetsbaar. Hierdoor kan je de woorden van anderen onmogelijk positief zien en moet je jezelf verdedigen. Maar weet je wat? Je hoeft jezelf nooit te verdedigen. En er zijn andere manieren om voor jezelf op te komen.

Je bent te kritisch

Je hebt dat muurtje niet voor niets opgebouwd. Je moest harder worden. Nu wil je graag alles onder controle houden. Maar waarom ben je nu zo hard voor jezelf? En voor anderen? Wees wat liever als anderen dingen ander doen dan jij?

Je voelt je emotioneel afgesloten

Ooit moest je jezelf beschermen tegen de pijn en daarom heb je nu een blokkade. Je wordt soms totaal overweldigd door je eigen emoties en vaak weet je waarschijnlijk niet waar ze nu precies vandaan komen. De trigger is vaak iets kleins maar jij weet ook heel dat het iets is wat toch veel dieper zit.

. Wanneer onze hersenen worden overspoeld door onze emoties, kunnen we niet helder en effectief nadenken of handelen. Ik noem dit vaak de mist in mijn hoofd en prikkels kan ik dan nauwelijks aan.
Je kunt trouwens wel leren om met deze emoties om te gaan.

Je bent agressief tegenover anderen

Soms kun je opeens agressief reageren. Je bent niet altijd instaat rationeel te reageren. Daarbij komt dat het moeilijk is om empathie voor anderen te voelen op het moment dat je jezelf (onterecht) bedreigd voelt. Sterker nog vaak heeft deze agressies niks met de anderen te maken, maar alles met de veroordeling naar jezelf toen. Je projecteert je angsten en frustraties op anderen. Misschien kun je proberen je iets minder van anderen aan te trekken dat maakt het allemaal niet meer zo uit. Gevolg daarvan is dat je je minder angstig en gefrustreerd voelt.

Je saboteert jezelf

Je hebt het niet altijd door, maar je saboteert jezelf. Je bent bang voor succes. Je geloofd misschien dat je een imposter bent, dat je niet opgewassen bent tegen wat het leven je brengt. Laat je niet tegenhouden, door niemand ook niet door jezelf.

Wat kun je doen aan die blokkade.

Allereerst heb je tijd nodig. Het zal ook niet makkelijk zijn. Maar nu je de blokkade erkent is de eerste stap al gezet. Het draait voornamelijk om loslaten en voorzichtig steeds verder gaan. Wees niet meer bang.
Lees hier meer over het loslaten van de blokkades.

Durf jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: