Angst en boosheid, Vandaag gaat het over stress die het corona virus teweeg kan brengen en 4 stappen voor het verminderen van corona-stress
Blog,  kwetsbaarheid

4 stappen voor het verminderen van corona-stress

Ik wilde eigenlijk niet over corona gerelateerde zaken schrijven, maar nu het langer duurt dan ik hoopte en ik zelf van een aantal zaken last krijg heb ik besloten er toch over te schrijven. Eerder schreef ik al over het eenzaamheidsvirus en hoe je kunt omgaan met verveling. Vandaag gaat het over stress die het corona virus teweeg kan brengen en 4 stappen voor het verminderen van corona-stress

Ik ga niet liegen corona gaat vermoedelijk nog een lange tijd bij ons blijven. Het is heel natuurlijk om bang en gestresseerd te zijn als er een nieuwe dreiging is die niemand nog echt onder controle heeft. Jij alleen kunt dit zeker niet beheersen. Je kunt echter wel beter leren omgaan met de stress die dat te weeg brengt. 4 stappen voor het verminderen van corona-stress
Dit kan helpen jezelf kalm en mentaal gezond te houden.

1 Herken de stress

Stress is een normaal onderdeel van het leven. Het is een natuurlijke reactie op externe druk. Het veroorzaakt vaak symptomen zoals: Verdriet, verwarring, prikkelbaarheid, woede, onbehagen, zelfmoordgedachten, eenzaamheid en verminderde concentratie. Ook kun je van de spanningspijn krijgen omdat je je spieren spant of tandenknarst.
Vermoeidheid, slapeloosheid en nachtmerries kunnen ook zeker signalen van stress zijn.

Het is belangrijk om je stress te erkennen en er iets mee te kunnen doen. De eerste stap naar verandering is erkenning.
Merk je dat je vooral droevig bent, omdat dingen niet meer kunnen zoals vroeger lees dan: Een droeverig gevoel: 6 tips ertegen

2 Verander wat je kunt en laat los wat je niet kunt veranderen.

Als je uit stap 1 weet waarvan je stress krijgt dan kun je het mogelijk oplossen. Stel je zelf de vraag kan ik hier iets aan doen? Als het antwoord ja is doe dit dan ook, zo snel mogelijk. Kan je er niets aan doen, laat het dan los.

Hoewel de huidige kennis die we hebben met betrekking tot het coronavirus toeneemt, is er veel onzekerheid over het virus. Je kunt daarom ook sommige dingen even in de ijskast zetten. Kijk er volgende week nog eens naar, misschien kun je dan er zelf wel iets aan doen.

Kun je nu of in de toekomst niets veranderen laat het dan los. Ik weet het, dit is een cliché en ook nog eens verdomd moeilijk. Lees eens Wat loslaten echt is (volgens Nelson Mandela), misschien dat dit je kan helpen.

Lukt het je niet om los te laten, zoek dan afleiding. Ga wandelen, hardlopen, fietsen, lezen of wat je maar wilt als je maar niet meer bezig bent met dat wat je stress geeft.

3 Ken je grenzen

Wanneer je goed op jezelf let, zul je soms een patroon ontdekken in je stress levels. Het negeren van je grenzen, of je tolerantie drempel, kan er voor zorgen dat je overspannen raakt.

Merk je dat je er veel mee bezig bent kan het helpen om je nieuwsconsumptie met betrekking tot het virus te verminderen. Kijk bijvoorbeeld nog maar 1 keer per dag naar het nieuws en zet je pushberichten uit.
Vind je het moeilijk om je grenzen te bewaken lees dan eens Wees lief voor jezelf: geef grenzen aan (5/5)

4 zorg goed voor jezelf

Dit betekent goed voor jezelf zorgen. Je algemene welzijn, maar ook mogelijk preventieve maatregelen, zoals extra handen wassen, gezond eten, actief blijven, maar ook voldoende rust nemen.

Kijk ook eens naar wat eerder voor je hielp om stress te verminderen. Misschien zo rond je eind examen. Wat hielp er om examenstress te verminderen? Er is een grote kans dat dat nu ook helpt.

Hoe meer verschillende mogelijkheden van afleiding en ontspanning je vindt hoe beter het eigenlijk is. Je kon misschien altijd naar de sportschool, de sauna of de sexclub, maar dat blijft nog wel even onmogelijk, helaas. Misschien kun je deze tijd gebruiken om nieuwe manieren te vinden om jezelf te vermaken en ontspannen.
Hier zijn wat ideetjes?
-Maak iets! (van hout, brei of naai etc. )
-Mediteer
-Ga schoonmaken
-Knuffel en speel met je huisdier.
-Lees een boek
-Bel een geliefde
-Bekijk je favoriete film
Oefen in dankbaarheid
-Volg een online les ( zoek op YouTube eens naar de filmpjes van de universiteit van Vlaanderen of de universiteit van Nederland)
-Organiseer een virtuele bijeenkomst

Wil je meer weten over stress en angst vanwege het corona virus kijk dan eens het onderstaande filmpje.

Heb je iets gehad aan deze stappen 4 stappen voor het verminderen van corona-stress laat het weten in de reacties. Ook meer tips zijn altijd wekom.

Vond je dit interesant, misschien vind je dit dan ook interesant:

Zo vergoot je jouw stress! 5 tips
In 3 stappen van je stress af.
9 manieren hoe je ook nu snel kunt ontspannen.

Bron: the mindsjournal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: