gelukschallenge
Emoties

30 dagen gelukschallenge

Soms is het leven eenvoudig. Soms kun je met simpele dingen je leven ietsje leuker maken. Ik daag je uit de komende dertig dagen elke dag een van de onderstaande dingen te doen. Wedden dat je je over dertig dagen je beter voelt. Durf je de gelukschallenge aan?

1. Ga naar buiten.

Blootstelling aan zonlicht zou het gelukshormoon van het lichaam, serotonine, verhogen. Zelfs 10 minuten zonlicht op je huid wordt helpt je om je kalm te voelen. Het verbeterd je concentratie. Ga naar buiten. Vergeet alleen je zonnebrand niet!

2. Maak kunst

creatief
Greyerbaby / Pixabay

Ik vraag je niet om een meesterwerk te maken. Je hoeft het zelfs niemand te laten zien. Het creëren van kunst zorgt voor afleiding en geeft je hersenen iets anders te doen dan de gebruikelijke zorgen en gedachtes.

3. Ga naar een live voorstelling.

Het grootste deel van ons entertainment komt tegenwoordig van schermen, dus probeer het eens live te bekijken. Of het nu gaat om een optreden van je favoriete band, de opera of uitvoerende kunst, omringd door mensen die geïnteresseerd zijn in hetzelfde ding, zal het plezier nog meer vergroten.

4. Ga op tijd naar bed.

Slaap is cruciaal voor onze gezondheid en geluk. Te kort aan slaap verandert de activiteit in sommige delen van de hersenen, je wordt minder scherp. Je zou minstens 7 uur per nacht moeten krijgen, maar probeer vroeg naar bed te gaan, geen wekker te zetten en jezelf te trakteren op een goede nacht.

5. Tuinier

laat een plantje groeien

Plant een zaadje, koop een plant if wiet wat onkruid. Tuinieren wordt vaak aanbevolen voor mensen met psychische problemen. Het is een vorm van oefening, je bent in de natuur, het is een zinvolle activiteiten en een creatieve uitlaatklep. Dus haal die groene vingers uit je mouwen en laat iets groeien.

6. Praat met een vriend

Neem vandaag contact op met mensen met wie je graag tijd doorbrengt, zorg ervoor dat ze het type zijn dat je geïnspireerd, verrijkt en verbonden houdt. Door jezelf te omringen met inspirerende mensen, raak je zelf geïnspireerd. Zoek vooral geen giftige negatieve mensen op.

7. Werk je in het zweet

Schrik niet. Ik heb het niet over een intensieve duur training. Je kunt ook vijf minuten rennen zijn voor een bus of bowlen met vrienden. Alles dat je bloed laat pompen, is een goede manier om je humeur te verbeteren. O ja flink stofzuigen telt ook mee!

8. Ga dingen maken.

Kruissteken, breien, borduren, papier mâché, pom-pom maken etc Het leren van een nieuwe vaardigheid verhoogt je zelfvertrouwen en je zou zelfs nieuwe mensen kunnen ontmoeten door handwerkgroepen te bezoeken. Daarbij is het maken van iets dat nuttig voor je is, die sjaal ook nog eens zeer vervullend.

9. Mediteer

Activedia / Pixabay

Het is bewezen dat het starten van je dag met een paar minuten van stilte en meditatie je hersenactiviteit verandert. . Meditatie gaat over aanwezig zijn in het moment. Het maakt je weerbaarder tegen de ontberingen van het leven. Er zijn veel apps die je kunt gebruiken . ( Kijk hier voor tips hierover)
En onthou af en toe mediteren is beter dan nooit, dus als het niet altijd lukt is dat niet erg.

10. Yoga

Al meer dan 5 millennia beoefent men Yoga en het is bewezen dat er veel gezondheidsvoordelen aan zitten. Er zijn veel verschillende soorten om te proberen, dus zelfs als je niet denkt dat je een natuurlijke ‘yogi’ bent, is er toch vast een oefening die bij je past.

11. Puzzel

Of het nu gaat om een old-school legpuzzel (met ontbrekende stukjes) of een app voor het trainen van de hersenen, puzzels verlichten stress door onze gedachten op een luchtige manier diep aan het werk te zetten. Het voltooien van een puzzel geeft ons ook een gevoel van voldoening, verhoogt het vertrouwen en verhoogt ons zelfrespect. (Bijna op dezelfde manier als entlistungsfreude)

12. luister naar muziek

Sla dat droevige nummer over en zet iets vrolijks aan. Deze 11 nummers bijvoorbeeld. De wetenschap heeft aangetoond dat, vrolijke muziek een effect heeft op je hele gezondheid. Door naar vrolijk muziek te luisteren verbeter je jouw autonome zenuwstelsel, dat verantwoordelijk is voor het beheersen van de bloeddruk, hartslag en het limbisch systeem ( dat onder andere verantwoordelijk voor gevoelens en emoties).

13. speel met een (huis)dier

Het is bewezen dat het strelen van een huisdier stress en angst vermindert. Hiervoor zou je geen gelukschallenge nodig moeten hebben. Zoek een harige vriend om wat tijd mee door te brengen en kijk of je je daarna gelukkiger voelt

14. Kook een maaltijd vanaf het begin.

Koks hebben de therapeutische kracht van tijd in de keuken al lang erkend. Zie het als meditatie, maar met de belofte van een voedende, zelfgemaakte maaltijd aan het eind. Als je iemand anders ook kunt laten delen in een maaltijd, des te beter voor die gelukkige gevoelens.

15. Lees een boek.

herrinneringen. gelukschallenge
Een boek lezen neemt je mee in een andere wereld.

Slechts zes minuten lezen per dag kan je helpen om je stres met meer dan twee derde te verminderen. Dat concludeerden onderzoekers van de Universiteit van Sussex in 2009. Het werkt zelfs beter dan een rondje te gaan lopen of naar rustgevende muziek te luisteren. Volgens de wetenschappers komt dat doordat je je voor lezen dient te concentreren en ondergedompeld wordt in een andere wereld en hierdoor vermindert de spanning in je spieren en neemt je hartslag af.

16.Luister naar een podcast

Wat is een betere manier om te ontsnappen aan de beproevingen van je woon-werkverkeer dan om je af te stemmen op de duizenden beschikbare podcasts. Iets nieuws leren is een essentiële behoefte aan psychisch welbevinden.

17. Ruim je huis op.

‘Opgeruimd huis, opgeruimde geest’, gaat het eeuwenoude gezegde. Schoonmaken kan een uitlaatklep zijn om stof, vuil en rommel te verwijderen, maar ook om negatieve emoties en energie te verwijderen. Door een schonere, meer comfortabele atmosfeer voel je je gelukkiger en meer ontspannen. Als je nu net als ik geen opruimer bent, kun je er ook voor kiezer iemand in te huren om dit voor je te doen.

18. Heb Fysiek contact

gelukschallenge
Prinz-Peter / Pixabay

Of het nu gaat om het vasthouden van de handen, knuffelen of friemelen tussen de lakens, huid tot huid contact overstroomt ons met oxytocine en feel-good endorfines.

19. Neem een douche of bad

Een bad gevuld met bubbels, essentiële oliën, kaarsen hebben positieve effecten op het welzijn bewezen. (kijk hier eens voor lekkere olien voor in bad) Zelfs een douche van vijf minuten vóór het werk helpt een beetje om je beter en schoner te voelen, lichamelijk en geestelijk.

20. Stop met uitstellen

Iets van je to-dolijst afvinken werkt als een soort beloning, je krijgt er een gevoel van voldoening van. PLING! Weer iets af, kijk mij eens even lekker bezig zijn vandaag! 

21. Schrijf in een dagboek.

schrijven, gelukschallenge
schrijf in een dagboek

Een dagboek bijhouden! Alles opschrijven helpt je te overdenken. Haal het allemaal op papier en je zult je er veel beter door voelen.
Schrijven is trouwens sowieso goed voor je.

22. Kleed je mooi aan

Zorg dat je er op je best uitziet voor niemand anders dan jezelf. Neem de controle over hoe je jezelf presenteert en trek je favoriete jurk aanzelf om naar de supermarkt te gaan.

23. Leer iets nieuws

Nieuwe vaardigheden vergroten ons zelfvertrouwen en gevoel van waarde, terwijl we nieuwsgierig blijven, en helpen ons natuurlijk ook om iets nieuws te leren. Word lid van een koor, leer online een taal en haal jezelf uit je comfortzone. Je zult jezelf later ervoor bedanken.

24. Verwen jezelf

Wees niet bang om jezelf af en toe te trakteren. Het is belangrijk jezelf af en toe te verwennen. Of het nu gaat om iets lekkers bij de bakker vandaan of een weekendje weg. Je verdient het absoluut!

25. Maak jezelf mooi

Of het nu gaat om het dragen van een felle lippenstift, het sprayen van die winterse benen, een föhn of een likje van je favoriete nagellak, als je je van buiten goed voelt, voel je je van binnen beter. Weet je niet goed hoe je je het best kunt opmaken er zijn leuke workshops voor. Ik heb er afgelopen winter eentje gedaan die we via vakantieveilingen hadden aangeschaft, goedkoop, leuk en zeer leerzaam. Tegenwoordig maak ik me iedere dag op.

26. Maak een dankbaarheidsdagboek.

Beantwoord elke dag de vraag waar je dankbaar voor bent. Dit helpt je zeker om je beter te voelen. Elke dag 1 ding helpt. Elke dag drie dingen is nog beter. De werking van dankbaarheid is helend.

27. Schrijf op wat je leuk vind aan jezelf.

Relaties en familie komen en gaan, maar je blijft zo lang als je leeft aan jezelf vastzitten. Oefen wat zelfliefde en schrijf op wat je zo goed vind aan jezelf. Er is altijd iets waar jij goed is bent.

28. Vertrouw op iemand

Deze is zo ontzettend moeilijk. Vertrouwen. Maar gedeelde smart is halve smart. Die gene met wie je praat kan je helpen je probleem van de andere kant te bekijken en je helpen je gevoelens uit de war te halen.

29. Help iemand

helpen gelukschallenge
iemand helpen

Van vrijwilligerswerk op regelmatige basis tot een willekeurige daad van vriendelijkheid, geven is een wetenschappelijk bewezen weg naar persoonlijke groei en blijvend geluk. Het geven is immers altijd beter dan ontvangen.

30. Ga naar een nieuwe plek.

Een nieuwe plek ontdekken maakt mensen gelukkiger. Reizen maakt mensen gelukkiger. Of het nu gaat om een nieuwe wijk in je eigen stad of een backpacktocht over de hele wereld, het ontdekken van een nieuwe plek zal jouw horizon verbreden en je doen beseffen hoe mooi de wereld kan zijn. (en dat is dan weer iets om dankbaar voor te zijn)

En wat denk je? Doe je mee aan deze gelukschallenge?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: