tips om beter te slapen
Blog,  Dankbaarheid

3 tips om beter te slapen

Ik ben ontzettend dankbaar dat het mij meestal lukt om dankzij mijn nieuwe levenshouding beter te slapen. Daarom leek het mij goed om op dankbare donderdag drie tips mee te geven om beter te slapen.

Je weet dat je je geweldig voelt als je goed uitgerust wakker wordt, energiek en klaar om de dag aan te pakken? Het is dus absoluut de moeite waard er even aandacht aan je slaap te besteden.Het is moeilijk om optimistisch en energiek wakker te worden als je niet genoeg slaap hebt gekregen.

1.Neem 2 minuutjes voor dankbaarheid.
Studies tonen aan dat dankbaarheid helpt om je optimistischer te voelen en het vermindert stress en angst. Het nemen van een paar minuten om te schrijven wat je dankbaar bent voor het slapen gaan richt je hersenen op positieve gedachten.
Wat je in wezen wilt in je gedachten sturen. Stressvolle gedachten helpen je niet te slapen en op deze manier dwing je je hersenen om niet te vervallen in negatieve gedachten. Denk eraan dat zelf het tellen van schaapjes meer helpt om in slaap te vallen dan je zorgen maken.



2.Schrijf op wat je wilt onthouden.
Ik heb een klein notitie boekje naast mijn bed liggen. Als ik iets wil of moet onthouden schrijf ik dat daar in. Op die manier geef ik mijn hersenen toestemming om te vergeten waar ik over pieker. Ook eventuele dromen waar ik midden in de nacht wakker van wordt schrijf ik hierin. (het voordeel hiervan is dat je veel meer dromen onthoud maar ook veel meer makkelijker weer kan slapen.
Kijk hier eens voor leuke opschrijfboekjes

3. verwen jezelf.
Steek een kaars aan, neem een warme douche, drink je favoriete thee (kijk uit voor cafeïne), lees, schrijf in je dagboek, of doe wat yoga-oefeningen voor je wilt gaan slapen. Doe iets wat je ontspant. Merk op dat het kijken naar jouw favoriete tv-show ontbreekt in dit lijst. Schermtijd een halfuur voor je gaat slapen houd je wakker. Daarbij zijn tv shows heel vaak niet bedoeld om te te laten ontspannen maar juist om je spanning te geven. Luister dus leven naar rustige muziek of lees een boek.

En wat helpt jouw om beter te slapen?  Deel ze hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *