Blog,  Persoonlijke ontwikkeling

29 tekenen dat je van jezelf houd.

Hou je van jezelf? Durf jij toe te geven dat je niet van jezelf houd? Ik ben er van overtuigd dat vele van mijn generatie niet van zichzelf houden, zoals ik vorige week schreef.  Maar soms is het moeilijk om te achterhalen of je echt van jezelf houd, soms hou je alleen maar van bepaalde aspecten van jezelf. Ik geloof als je van jezelf houd je de volgende dingen doet.

Gezondheid.

1) Je verzorgt je lichaam, je neemt de tijd als je jezelf verzorgt: haren kammen, nagels knippen, tanden poetsen etc.
2) Je kiest gezond eten.
3) Je zorgt dat je er verzorgd en schoon uit ziet.
4) Je bent in actie, beweegt gedurende de dag en doet dingen die je leuk vindt.
5) Je drinkt elke dag een paar glazen water.
6) Je koopt een broek die een maat groter is dan eerst, maar wel fijner zit.
7) Je gaat pas naar de supermarkt als je eerst nog wat gegeten hebt, zodat je verleidingen beter kunt weerstaan.
8) Je haalt groente, fruit en noten in huis en legt het zo neer dat je het makkelijker kunt pakken dan zoetigheden.
9) Je probeert je collega’s over te halen de snoeppot op het werk te vervangen door een schaal appels.
10) Snottebellen veeg je af aan een tissue en gooit het dan weg.
11) Je weet dat je een mens bent met z’n zwakheden en onderzoekt waarom je stiekem dropjes uit de snoeppot haalt.
12) Je poetst elke dag je tanden en gaat halfjaarlijks voor controle naar de tandarts.^


Aanraken.

13) Je raakt jezelf zacht en respectvol aan.
14) Je staat alleen aanraking van anderen toe als die voor jou goed voelt, zacht en liefdevol.
15) Je smeert crème op je huid en maakt daarbij langzame, zachte bewegingen.
16) Je zegt tegen je partner dat je graag op je wang wil worden gestreeld.
17) Je zegt ‘houd op’ als iemand je te ruw aanraakt.

Communicatie en voor jezelf opkomen.

18) Je praat respectvol over jezelf en over anderen.
19) De dingen die je zegt, is wat je ervaring is of wat je hebt uitgezocht. Beweringen die je doet, kun je onderbouwen.
20) Je weet wat je fijn vindt en waar je last van hebt en zegt dat ook tegen anderen.
21) Je durft nee te zeggen
22) Je gaat een kwartier eerder weg, zodat je op tijd op je afspraak bent.
23) Je vraagt je kinderen of ze je willen vergeven dat je tegen ze schreeuwde, omdat je eigenlijk moe bent.
24) Wanneer je boos bent, schrijf je het van je af of praat je erover met iemand, zodat je ervan kunt leren.
25) Je maakt ruimte in je agenda om tijd te besteden aan je hobby: muziek, dansen, handwerken, sporten, spelletje spelen, stoeien met de kinderen of je partner.
26) Als je je erg verdrietig voelt, laat je huilen

Omgaan met spullen.

27) Je gaat rustig en respectvol met spullen om.
28) Je slaat de autodeur rustig dicht, zodat hij gewoon sluit.
29) Je onderhoudt je spullen en bezittingen en gaat wijs met je geld om.

Ben ik nog dingen vergeten? Heb jij nog tips?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *