overprikkeld
Blog,  kwetsbaarheid,  Persoonlijke ontwikkeling

12 signalen die aangeven dat je overprikkeld bent

Overprikkeling is niet alleen voorbehouden aan mensen die tegen overspannenheid aan zitten, depressievelingen en de overgevoelige, iedereen kan het gevoel krijgen dat het even teveel wordt  allemaal. Let je dan niet op is er een risico op oververmoeidheid of burn-out. Weten wat overprikkeling veroorzaakt kan dan ook handig zijn, en je maatregelen nemen als het zover is ook. Moet je ze wel eerst herkennen trouwens,  daarom schrijf ik er hierover.

Overprikkeling

Overprikkeling (ook wel: overspannenheid) is absoluut geen aanstellerij en het betekent ook niet dat je meteen als een kluizenaar door het leven moet als je er last van hebt, of hebt gehad. Sterker nog: eigenlijk is het in deze drukke wereld die dagelijks van alles van ons verwacht een klein wonder dat we er niet veel vaker even bij moeten gaan liggen. Omdat alles, geluid, geur, gesprekken, eten, drinken, gebrek aan frisse lucht of zelfs onze kleding gewoon even te veel wordt. En dat is vaker het geval dan wordt aangenomen, en de symptomen zijn lang niet even eenduidig. Zo zijn sommige mensen bekaf na een middagje shoppen, een dag werken of een avond uitgaan, anderen kunnen niet tegen teveel geluid, gesprekken van collega’s , hebben concentratieproblemen of worden helemaal gék van potdichte ramen en deuren. Veel verschillende varianten dus, die allemaal kunnen duiden op overprikkeling: de situatie waarin er meer van onze zintuigen wordt gevraagd dan we kunnen verwerken. Waardoor alles waar we last van hebben extra sterk binnenkomt. Maar wanneer weet je dat je niet gewoon een slechte dag hebt, maar daadwerkelijk overprikkeld bént?
Door overprikkeling kunnen allerlei klachten optreden, zoals:

choas in Hoofd
typographyimages / Pixabay

1. vermoeidheid Dat is een van de eerste signalen die kan opvallen. Dit kan zich uiten in fysieke vermoeidheid, maar ook zeker in mentale vermoeidheid. Bij mentale vermoeidheid kan je problemen ondervinden met o.a. je concentratie.
2. perfectionistisch Je zal merken dat op het moment dat de drang naar nóg meer controle houden en het nog perfecter willen doen, groter wordt naarmate je overprikkelder bent
3. Please gedrag Hoe overprikkelder je bent, hoe meer je zal merken dat je de andere wil pleasen, het zeker wel goed wil doen voor de ander. Alsof je de zelfbevestiging nog meer buiten jezelf gaat zoeken. En ondertussen gaat dat stemmetje in je hoofd nog veel harder roepen hoe slecht je het allemaal doet.
4. stemmingswisselingen. Het is moeilijk als je overprikkeld bent om standvastig te zijn. Je twijfelt aan alles en spreekt constant in twijfel taal.
5. een aanhoudend verdrietig gevoel of huilbuien. Je mag huilen, maar wil je ook telkens huilen?
6. onzekerheid of zelfs angst Een onbestemd angstgevoel. Angst zonder dat er een directe dreiging  of buitensporige angstgevoelens voor relatief kleine dreigingen. Onzeker over jezelf terwijl je weet dat het niet nodig is.
7. prikkelbaar zijn Heb je bij je vermoeidheid niet de tijd gehad of genomen om alles te verwerken, dan kan prikkelbaarheid een volgend signaal worden. Je bent kortaf tegen geliefden of je schiet voor het minste al uit je slof… Tijd voor een pauze!
8. televisie of radio niet verdragen. Als ik overprikkeld ben kan ik hier slecht tegen en al zeker mij niet op concentreren.
9. gevoeligheid voor alcohol of andere middelen die verdoven. 
10. slechte concentratie Een lange mail lezen wordt bijvoorbeeld een hele opgave. Misschien merk je wel dat je er tegenop ziet.
11. Hoofdpijn, nekklachten, spierpijn.
12. Behoefte aan suikervol of vet eten. V
aak honger hebben of de behoefte om steeds maar weer te snacken. Het lijkt soms alsof je lichaam deze extra energie nodig heeft om al die prikkels te kunnen verwerken. Maar laat je niet voor de gek houden! Gezond eten en voldoende rust, dat is wat je echt nodig hebt!


Neem rust

Je begrijpt dat hoe sneller je de signalen opmerkt, hoe sneller je er werk van kan maken. Dit kan je doen door:

1) de tijd nemen om tot rust te komen.

2) kritisch kijken naar de vele prikkels die je binnen laat komen.

3) scherm je af voor deze prikkels

4) Stop met problemen zie en dim. (denken in mogelijkheden.)

Lukt het je niet om overprikkeling de baas te worden en je weer innerlijk rustig te voelen, dan kan het goed zijn om hierbij hulp te zoeken. Je mag hulp zoeken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *