ik wil dit niet
Blog

12 fases van een burnout! (+tips)

Meer dan een miljoen Nederlanders hebben last van burn-outklachten. Veel mensen die een burn-out hebben gehad zeggen achteraf dat ze het niet zagen aankomen. Ze beschouwden zichzelf als harde werkers, die van aanpakken weten. Toch vallen ze om. Wil je niet in dezelfde val lopen als ik, dan is het zaak dat je de symptomen herkent het kan namelijk lang duren voor dat je helemaal genezen bent van een burn-out of zelfs van overspannen zijn.  Je verandert er door. Ik ben nog steeds zoekend naar mijn nieuwe zelf. Of nee, ik heb mezelf wel gevonden moet mezelf alleen op nieuw leren kennen. Voorkomen blijft beter dan genezen.

Psychologen Herbert Freudenberger en Gail North hebben daartoe het twaalf fasenmodel ontwikkeld. Herken je jezelf in een van de fases dan weet je dat je uit moet kijken.

1. Bewijsdrang

Je wil op obsessieve wijze laten zien wat je waard bent. Je probeert de aller beste werknemer te zijn en neemt continu veel verantwoordelijkheid op je. Tip: Waarom moet je de beste zijn? Je bent goed genoeg,Wees Lagom. 

2. Steeds harder werken

Je werkt nooit hard genoeg voor je gevoel en kunt maar moeilijk stoppen. Tip: stop! Sta even stil!. Ga op vakantie! Ga desnoods alleen op vakantie.

3. Behoeften negeren

Je slaapt weinig, eet niet goed en hebt weinig sociale contacten, omdat alles in dienst staat van het werk. Tips: Denk even goed na. Wat heb je nu echt nodig? Slaap eens een paar uur extra, dat mag echt! Ga naar vrienden. Ja, app je beste vriend maar. Je werkt om te leven en leeft niet om te werken.

4. Verdringing van conflicten

Je geeft niet toe dat er iets mis is. Je voelt je bedreigd, paniekerig en opgejaagd. Tip: bespreek je gevoelens. Desnoods met een professional die jij betaald om naar je te luisteren.

5. Herzien van waarden

Je verandert je kijk op de wereld. Vrienden en familie vind je niet langer belangrijk. Hobby’s zijn irrelevant. Werk is het enige wat nuttig is. Tips: Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Ook niet als het je passie is! Zelfs dan heb je familie en vrienden nodig!

6. Ontkennen van problemen

Je vindt collega’s maar lui en ongedisciplineerd. Je bent hard en cynisch en vindt dat problemen niet aan jou liggen maar aan je werkdruk. Tip: Als je elke dag werkdruk voelt, alle maanden van het jaar is dat echt niet goed. Praat erover of neem drastische maatregelen of  neem zelfs ontslag.

7. Terugtrekken

Je sociale leven wordt steeds kleiner en je raakt geïsoleerd. Mogelijk zoek je ontspanning in alcohol en medicijnen. Of je vlucht in eten, extra roken, games, of te wel verslaving.


8. Gedragsverandering

Je gedraagt je anders dan vroeger. Vrienden en familie maken zich zorgen. Tip: Luister naar familie.

9. Depersonalisatie

Je vindt jezelf en anderen waardeloos en merkt niet langer meer waar je zelf behoefte aan hebt. Nu moet je echt professionele hulp gaan inschakelen.

10. Innerlijke leegheid

Je voelt je leeg van binnen en om daar over heen te komen ga je overdrijven met andere activiteiten zoals seks, sport of alcohol.

11. Depressie

Je voelt je verloren, onzeker en uitgeput. Je toekomst ziet er inktzwart uit.

12. Burn-out

Een totale geestelijke en fysieke instorting. Je hebt langdurig hulp nodig. Volledig herstel kan jaren duren. Zoek daarom hulp. Je  mag hulp vragen.

Zoek bij ieder van deze fases passende hulp en zorg dat het niet zover komt dat je burn-out bent!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *