Schrijven
Blog,  kracht/zelfvertrouwen

11 wetenschappelijke redenen waarom schrijven goed voor je is.

Schrijven is mijn hobby en mijn passie. Nu blijkt schrijven ook nog goed voor je gezondheid.  Hieronder 11 wetenschappelijke redenen waarom schrijven goed is voor je.

1. Je kunt beter communiceren

Als je goed kunt schrijven, kun je je vaak ook verbaal goed uiten. Dit zorgt voor betere relaties met anderen,  het makkelijker is om in de behoefte van verbinding te voorzien.

2. Ontwikkelde cognitieve vaardigheden

Uit een studie is gebleken dat regelmatig in een dagboek schrijven je helpt met het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden. Als je gedacht moet opschrijven kun je ze beter voor jezelf verwoorden en opeens lijkt dat iets wat angstig maakt niet meer zo angst.

3. Je hebt meer kans om je doelen te bereiken

Onderzoek heeft aangetoond dat deelnemers die elke dag moesten opschrijven waar ze dankbaar voor waren, hun persoonlijke doelen sneller en vaker bereikten dan deelnemers die over alledaagse dingen schreven. Hoed daarom eens een dankbaarheidsdagboek bij? Of schrijf op wat je elke dag geleerd hebt?

4. Je hebt meer geheugencapaciteit

In een studie werd aan scholieren gevraagd 7 weken lang te schrijven over hun gedachten en gevoelens over de toekomst. Deze jongeren bleken meer werkgeheugen ontwikkeld te hebben dan degenen die over iets anders schreven. Onderzoekers vermoeden dat schrijven over vervelende dingen stress en spanning vermindert, waardoor er meer ruimte ontstaat voor het geheugen. En misschien is dit wel heel logisch als je vol met zorgen zit is het zo ie zo moeilijk om na te denken.

5. Je komt sneller (weer) aan werk

Tijdens een studie schreef een groep mensen die net hun baan hadden verloren een tijd lang over hun gevoelens en gedachten hierover. Een andere groep recente werklozen schreef ergens anders over en nog een laatste groep schreef helemaal niet. De eerstgenoemde groep kwam sneller weer aan een nieuwe baan.


6. Je hebt een sterker immuunsysteem

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die schrijven over traumatische gebeurtenissen, tegenover dagelijkse onderwerpen, een beter functionerend immuunsysteem hebben.

7. Je hebt een lagere bloeddruk

In een studie met universiteitsmedewerkers werd hun bloeddruk gedurende een periode gemeten. Een deel van de medewerkers schreef over traumatische ervaringen en een ander deel over oppervlakkige onderwerpen. Degenen die over de ingrijpende ervaringen schreven, hadden een lagere bloeddruk.

8. Je hebt een betere longfunctie

Na het schrijven over stressvolle gebeurtenissen uit hun leven bleken patiënten met onder andere astma een betere longfunctie te hebben en minder symptomen dan vóór het schrijven.

9. Je kunt betere sportprestaties leveren

Schrijven kan je helpen in het bijhouden van je sportdoelen, in het omgaan met lastige emoties die je hierbij in de weg zitten en kan je steunen in je zelfontwikkeling op dit gebied.

10. Je kunt sneller helen van een traumatische gebeurtenis

Expressief schrijven helpt je bij het omgaan met ingrijpende ervaringen. Een onderzoek heeft bewezen dat schrijven over deze gebeurtenissen je humeur verbetert en stressniveaus verlaagt. Door het opschrijven wordt het makkelijker om je angstige gevoelens een plekje te geven.

11. Je bent meer tevreden

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die wekelijks opschrijven waar ze dankbaar voor zijn, in verhouding tot mensen die over andere dingen schrijven, fysiek actiever zijn, minder lichamelijke ongemakken rapporteren, meer tevreden zijn en positiever over de toekomst zijn.

Ga jij beginnen met schrijven? Waarover? Wil je misschien het daarna publiceren op mijn website? Neem contact op dan kijken we naar de mogelijkheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *