vogelverschrikker


Daar sta je dan alleen en verlaten
een glimlach geplakt op je snoet
in jouw kledingstukken vol met gaten
en gerafelde strooihoed.

Daar sta je dan verlaten en alleen
je hebt nog minder dan een hondenbaan
want werkelijk geen één
weet wat jij allemaal moet doorstaan.

Daar sta je dan alleen en desolaat,
maar al beschiet men je met kogels
jij staat altijd paraat
en jij verschikt de vogels!

Daar sta je dan alleen en verlaten,
wat lijk je toch op mij
en wat we allebei vergaten
alleen vallen maakt ons vrij.

Falen: omgaan met het gevoel van mislukking.

 

Laatst faalde ik. Ik vond het zo erg. Ik was er verdrietig om. ik moest ervan huilen, ik was ook boos en voelde mij onmachtig. Het omzetten naar iets positiefs, ervan leren? Ja, ja natuurlijk dat zou later wel komen, misschien! Op dat moment voelde ik mij k*t en mocht dat wel? Ik wilde graag sterk zijn, erover heen zetten en toch waren er tranen. Totdat iemand zei dat ik mij weldegelijk verdrietig er om mocht voelen en een ander zei dat het mij juist sierde. Ja ik mag balen van falen.

Wat is falen?
Falen. Ofwel: een taak niet tot een succesvolle afronding brengen, of een doel dat iemand zichzelf stelde – of een ander – niet halen. Ergens las ik dat falen is als een griepje of een verkoudheid. We vermijden het en lopen er om heen. De buitenwereld geeft reactie als “morgen beter en overmorgen heb je ervan geleerd.” Maar falen roept soms veel diepere emoties op. Emoties die er mogen zijn en waar je door heen komt. Emoties die je de tijd moet geven. Emoties waarvan je niet moet wegrennen. Lees verder

4 types van honger en wat er tegen te doen!

Waarschijnlijk heb je dagelijks wel een momentje waarop je honger hebt. Je buik begint te rommelen en je krijgt een energiedipje. Je word wat wazig in je hooft. Je lichaam probeert je op zo’n moment duidelijk te maken dat het tijd is om brandstof tot je te nemen. Dit belangrijke mechanisme wordt aangestuurd door hormonen en zorgt ervoor dat je lichaam wordt voorbereid op het spijsverteringsproces. Volgens onderzoek bestaan er verschillende vormen van honger. .  Per type moet je ook iets anders doen om te honger te bestrijden. Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje

1. Honger in je hart
Dit type honger komt om de hoek kijken als je emotioneel bent. Emotie-eten doe je omdat je denkt dat je je daarna beter gaat voelen. Het geldt dus zowel voor feestelijke gelegenheden als voor dieptepunten. Je krijgt een goed gevoel nadat je iets hebt gegeten en dat wordt daarna automatisch gelinkt met eten. Ben jij een emotie-eter? Probeer dan uit te zoeken of er andere dingen zijn die jou een goed gevoel geven. Je kunt jezelf ook belonen met andere dingen dan eten. Misschien moet je iets gaan doen waarvan je nooit had gedacht dat je het durfde.

2. Honger in je hoofd
Dit type honger komt voor bij mensen die altijd op dezelfde tijden eten. Als dit bij jou het geval is, dan kan het best zijn dat je al gaat eten voordat je daadwerkelijk honger hebt. Je luistert dan naar de klok in plaats van je lichaam. Je kan misschien beter wachten tot je lichaam aangeeft echt trek te hebben. Dit is gezonder. Ja misschien duurt het wel even totdat je de echte signalen van je lichaam herkent.

3. Honger uit gewoonte
Bij deze eetgewoonte denk je waarschijnlijk niet eens na. Je eet omdat je op bepaalde momenten altijd eet, uit gewoonte. Je eet op zaterdagavond bijvoorbeeld altijd een zak chips op de bank, of een bak popcorn als je naar de bioscoop gaat. Om dit te voorkomen, moet je proberen het patroon te doorbreken. Hoe? Door ten eerste te erkennen dat je een ongezonde associatie hebt gemaakt tussen voedsel en een bepaalde activiteit. Daarna kun je proberen om eens niet naar die snack te grijpen, maar bijvoorbeeld voor een gezonde variant te gaan.

4. lichamelijke honger/honger in je buik.
Dit wat iedereen onder echt honger ziet. Misschien moeten we het trek noemen in de westerse wereld. Het is het moment dat je lichaam naar voedsel verlangt. Dit is een gezonde honger. Je lichaam geeft aan voeding te kort te komen en energie nodig te hebben. We herkennen deze vorm vaak niet meer door bovenstaande vormen van honger. Wat je kan doen tegen lichamelijk honger? Eten!
Eet smakelijk.

8 motivatie tips voor de maandag (of een andere dag)

Het is weer (bijna) maandag. Zuchtend en steunend kom je (veel te laat) je bed uit rollen en in zombiemodus denk je aan al het werk wat je te doen staat. Nee, de maandag brengt ons meestal niet veel goeds, terwijl een goed begin van de week het halve werk is. Is maandag nu zo een verschil met de andere dagen. Oke misschien een iets te heftig weekend gehad. Hoe kom je nu deze lange dag door.
Hieronder acht tips.  Lees verder

Voor iedereen met een gebroken hart.

Hoi jij met jouw gebroken hart,

Ik weet dat het pijn doet. Ik weet hoe het voelt als je geen hap door je keel kunt krijgen, of juist eet om je pijn te vergeten. Je denkt dat je nooit meer iemand vindt zoals je lief. Je voelt je gebroken, tranen branden achter je ogen, je wilt alleen maar huilen.  Je vreest dat er nooit meer iemand komt die zo goed bij je past als je lief. Maar het komt goed. Echt ik weet het! het komt goed.

Het onvoorstelbare.
Het is gebeurd. Het is onvoorstelbaar. Je lief heeft je verlaten. Hij houd niet meer van je. Misschien zag je het aankomen, maar kwam het toch als een schok. Misschien wist je toen je begon al dat je niet voor elkaar gemaakt was, maar ben je toch meer om je lief gaan geven dan de bedoeling was. En toen was je lief weg. Je hart aan flarden gescheurd, een hoopje glas splinters is over van wat eerst een diamant leek. Als je wakker wordt ligt je lief niet naast je. Je hoopt op een berichtje, een emailtje, een fax desnoods waarin je lief zegt dat het een vergissing was. De “ik ga bij je weg” blijf je constant horen. Erger nog hij heeft niets laten horen, hij is weggegaan en ghost je. Je voelt je totaal wanhopig en wil alleen nog maar huilen. Je blijft je zinloos afvragen waarom.

Symptomen.
Overdag krijg je geen hap door je keel. In de avond vreet alles wat los en vast zit.  Eten en drank verdoven, maar zorgen voor onmogelijk te stoppen huilbuien. Sommige vrienden en familieleden stellen je teleur. Ze hebben niet echt aandacht voor je en tonen zich ongeduldig: ‘Ben je er nou nog niet overheen?!’ Anderen verrassen je met warmte en liefde, voelen aan wanneer de eenzaamheid je teveel wordt en vragen je te eten of komen langs met een fles wijn. Ze maken je ondanks alles toch aan het lachen. En die momenten dat je weer lacht zullen echt steeds vaker komen. Lees verder